Los bericht bekijken
Oud 2 oktober 2017, 05:55   #1
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.549
Standaard Winstmarges explosief gestegen. Marktmacht.

Citaat:
Twee Vlaamse onderzoekers – Jan De Loecker (KULeuven) en Jan Eeckhout (University College London) – zorgen voor opschudding in de zakenwereld. Uit een studie blijkt dat de winstmarges die grote bedrijven rekenen, de voorbije decennia enkel zijn toegenomen. Die winstmarge was gemiddeld 17% in 1980, maar is gestegen tot ruim 67% vandaag. Het fenomeen beperkt zich niet tot een paar sectoren, maar is zowat overal zichtbaar, zeggen beide Vlamingen.Bron.
Bron De Tijd

Ik weet nog dat ik hier voor de bankencrisis meer dan tien jaar geleden al op wees, vooral wanneer het om de bankensector ging. Elk jaar moest het winstpercentage met 25% omhoog. Ik wees op het gevaar van macht in de markt en forummers als Adrian Hailey maakten me uit voor dom en beweerden dat zoiets niet bestond en antwoorden me met linken naar uitleg over marginale kosten theorieën ed. Wel, er blijkt wel een probleem te zijn met macht in de markt en hoewel het grootst en duidelijkst bij de internetplatvormen, situeert het zich overal. Men kan ook niet meer beweren dat het aan de overheden ligt of aan cronycapitalism, want waar dit fenomeen zich het sterkst voor doet, heeft de overheid het minst in de pap te brokken en holt ze achter de feiten aan.

De grote machtige multinationals zijn de hele westerse middenklasse richting armoede aan het duwen. De goedkoopheid van de goederen weegt al lang niet meer op tegen de dalende of stagnerende lonen. Enkel wie steelt of erft kan nog mee.



The Rise of Market Power and the Macroeconomic Implications (pdf)
Vlad is offline   Met citaat antwoorden