Discussie: bitcoin
Los bericht bekijken
Oud 18 december 2013, 16:34   #29
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Volgens wat ik lees is er geen maximum geldmassa maar wordt de creatie beperkt. Het delven van bitcoins gebeurt door het oplossen van wiskundige problemen. Ik ben wel benieuwd naar die wiskundige problemen. Stel ik schrijf me in in een groep om te delven. Ik kan gemakkelijk mijn eigen paswoord van de bank aan het breken zijn voor een Russische maffiabaas
Het maximum kan alleen verhoogd worden als meer dan 50% van het netwerk ermee instemt. Dan wordt er in feite een aparte munt gecreëerd; een zogenaamde hard fork. Het deel dat niet akkoord gaat blijft gewoon verder gaan op het oude systeem. Met andere woorden: het protocol is flexibel genoeg om het toe te laten maar in de praktijk gaat het nooit gebeuren.

Dat oplossen van wiskundige problemen en het zogenaamd 'minen' is een simpele uitleg die enorm te kort schiet. De eigenlijke bedoeling daarvan is het beveiligen van het netwerk door de processorkracht die nodig is om vervalsingen te maken non-triviaal te maken. Iedereen die Bitcoins 'delft' is in feite aan het helpen het netwerk veiliger te maken en wordt daarvoor beloond.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden