Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2016, 18:51   #29
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Vroeger repareerde men schoenen. Ik hoop dat we ooit terug zullen gaan naar een reparariemaatschappij. Het idee dat nieuw mooier is is ouderwets voor mij. Ik aprecieer de creatieve reparatie. Dat je ziet dat iets gerepareerd is is niet iets om beschaamd om te zijn, maar juist het tegendeel.... Ik vrees dat ik 'mijn tijd' wat te veel 'vooruit' ben soms.
De overheid heeft door haar diefstal reparatie onrendabel gemaakt.
En gemonopoliseerd, kijk naar staatswinkels zoals die kringwinkels die overal woekeren. Massa's personeel hebben die. Eén enorme bezigheids"economie". 3 die staan te wachten op klanten aan 1 kassa. 100 keer de boel verleggen en herindelen. Met zwabbertjes de bovenkant van rijen boeken afstoffen. Een borstel op de vloer zetten en die heel de tijd vooruitduwen zonder op te heffen. Gewoon om de tijd te passeren.

Maar de boel die ze verkopen kuisen ze niet eens. Neem bvb opnieuw schoenen, de aarde zit in de buitenzolen, de klonters vanalles op de binnenzolen. Ze zijn soms zo erg toegetakeld dat je het niet mogelijk acht dat ze die nog te koop stellen. Zoiets geeft een rotslechte indruk op klanten, en ik snap niet dat ze dat niet beseffen.
En ze hebben allemaal grote afvalcontainers. Ik zie vaak mensen dingen komen afgeven en ze hebben hun rug amper gedraaid of ik hoor al het kabaal van brekend glas en vanalles die ze in hun containers kappen.
Een kringwinkel maar zo groot als een boetiek, maar met 3 grote afvalcontainers buiten (ja, van die hele grote die met een kraan op een ligger worden gesleept achter een trekker).

Ik las eens cijfers, minder dan de helft van dat zogenaamd "herbruikbare" is wat ze noemen "verkoopbaar". Ik heb nog een kader (schilderij) gezien waarvan het doek, houten basis en de lijst zo geperforeerd waren (houtworm) dat het wel een soort opzettelijke bizarre kunst leek, elke vierkante cm had enkele gaatjes). Het stond er 3 weken.
Ze repareren fietsen en elektro. Ik heb er slechte ervaring mee, kocht totnogtoe enkele elektro zaken (5+1 luidsprekerset en een 2 set actieve luidspreker) en beiden hadden mankementen (constant fluiten en bediening niet werkende) en in beide gevallen geld terug.
En een led bureaulamp met schakelaar die slecht contact geeft: staat heel de tijd te pinken. Zag enkele weken later een andere, zelfde fabrikant, andere kleur (blauw) en toen ik die ginds eens in het stopcontact probeerde bleek die net hetzelfde probleem te hebben.
Vorig jaar een paar schoenen gekocht, droeg ze een avond, wilde ze uittrekken 's avonds (aan de hiel trekken) en van de eerste kwam heel de zool zomaar los. De brolmerken die ik eerder hier o5psomde, kom ik er vaak tegen, en als ze ongedragen zijn plakken ze er dezelfde standaardprijs (7.5 euro) op als lederen schoenen.
Er zijn mooie koopjes te doen, maar je moet erg opletten, heel goed kijken en weten waar. Normaal zou het personeel de afval moeten shiften, maar blijkbaar hebben velen er totaal geen benul (er zijn enkele die wel capabel zijn maar dun gezaaid)

Aangaande repareren, wel, ik ben sinds 1-2 jaar begonnen met vanalles te repareren. Soms koop (of krijg ik voor niks op rommelmarkten) expres brol of versleten/beschadigde, omdat er nog onderdelen aan zijn die bruikbaar zijn, natuurlijk aan erg lage prijs, 40 cent, halve euro. Dit weekend 2 valiezen gerepareerd, 5 plaatsen waar rits 5-15 cm losgekomen was, en terug samengenaaid met polyestergaren (katoen is brol omdat het nat de helft van de sterkte verliest). Schoenen, deels losgekomen zolen plakken (ook met okkazie materiaal / siliconen / viskeuze rubber enz), binnenzolen vervangen, kuisen, poetsen, binnenbekleding vervangen, beschadigingen in leer repareren (door er scherfjes leer in de kleven).

Maar om de maatschappij terug te doen repareren, vrees ik dat overheid eerst buitengesjot zal moeten worden.
Dan zouden al die mensen die nu in de bezigheidseconomie zitten (zoals met een dozijn met de knieen op de aarde tussen struikjes tussen fietsstrook en autostrook zitten wieden), terug iets wèl nuttigs kunnen verrichten, en door het wegvallen van hun nutteloze kost, reparatie weer rendabel maken.
Maar overheid heeft geen baat bij producten die 10-20 jaar meegaan, je passeert dan immers maar 1 keer langs hun belastingskassa.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden