Los bericht bekijken
Oud 1 november 2017, 10:22   #650
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Je kunt eventueel de illusie hebben

Inderdaad is dat het enige dat iemand die in het ratio-rijk is blijven hangen en er niet boven uitgegroeid is om in te zien waar de ratio werkelijk toe dient en waartoe het totaal niet in staat is... dat is het enige die zo iemand kan antwoorden...

Hij sluit zijn gevoelens uit en hij vergeet dat ook ratio, hoe groot en machtig het zich ook wil doen overkomen, zuiver opgebouwd is uit gevoelens...
De ratio komt voort uit het instinct en het instinct werkt zuiver gevoelsmatig...
Dus als een slechte computer sluit hij zich voor 90 procent af van zijn eigen bronnenmateriaal, want te moeilijk om het in 'zuiver' rationele taal om te zetten; terwijl die taal zelf, in eerste instantie uit de vertaling, uit de uitdrukking van gevoelens is opgebouwd...

Je moet het maar doen om dit rationeel gegeven te blijven ontkennen ook als iemand je er met je neus op drukt...
En waarom blijven ontkennen??? Omdat men toch zo bevreesd is om voor de zoveelste keer belazerd te worden; terwijl het juist de ontkenning en het weigeren om die wetenschap te ontginnen is, die maakt dat men ons voortdurend en oh zo gemakkelijk belazerd....

100% akkoord dat men niet moet afkomen met ik weet of ik voel dit of dat en dat anderen dat maar moeten geloven en als waarheid moeten overnemen... Inderdaad dan nog liever de zuivere ratio...

Maar in eerste instantie voor jouzelf persoonlijk, breidt jouw kennis uit naar alle gegevens die je hebt en weet dat de gevoelswereld meer dan 90% daarvan uitmaken en zoek, op heel strenge en zelfs rationele wijze die gevoelens en maak voor jouwzelf uit wat waar is en wat niet waar is en je zult verdomme zien dat je je niet meer zult laten belazeren door mooipraters, hoe schijnbaar rationeel ze hun heel discour ook in elkaar steken...

Dikwijls heb jij al door vanaf dat ze hun mond open doen dat ze liegen... en de sterkste weten het zelfs zelf niet dat ze daar zuiver staan te liegen...
Ik heb nooit gesteld dat ik niet emotioneel ben. De mens is een emotioneel wezen, maar daar onderscheiden we ons niet met dieren.

De ratio moet rekening houden met deze emoties en ze aanvaarden als een feit. We kunnen dus geen discussie voeren over hoe iemand zich zou moeten voelen of wat iemand mooi zou moeten vinden (de gustibus et coloribus non disputandum)

Maar als we het over moraliteit hebben en de interactie met elkaar moeten we de ratio inschakelen, net vanwege bovenstaande. En daar onderscheiden we ons wel met dieren, onze ratio is veel verder gevorderd vergeleken met dieren.

Dit gezegd zijnde, men kan eigenlijk wel degelijk emoties veranderen. Via verschillende technieken kan men emoties en gedrag beïnvloeden maar het succes is niet gegarandeerd en men zeker en vast niet alles controleren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden