Los bericht bekijken
Oud 30 juni 2004, 14:18   #6
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Gisterennamiddag langs de oude koornmarkt gewandeld en teruggedacht
aan het linkse boekenwinkeltje dat daar was, waar ik een werkje van Lenin uitgegeven door de uitgeverij voor vreemde Talen Moskou kocht
nl. staat en revolutie. Werkje waarin het revisionisme van Kautsky
duchtig neergesabeld werdt. Het woord revisionist kreeg in middels
andere betekenissen & ik las nog veel andere linkse pamfletjes en grotere boeken. Waar "Links" in alle verdeeldheid het over eens is blijft toch
dat er geen "revolutie" kan uitgaan van iets anders dan een massabeweging of om in de latijns amerikaanse terminologie te blijven :
een verenigd volk is niet te stoppen.

Ik geloof niet in de orthodoks-communistische stelling van de "voorhoede van het proletariaat" : die abherraties hebben we gehad. De trotskistische notie dat er maar één echte communistische revolutie is
nl een wereldrevolutie zie ik wel zitten, maar daar is de toestand allerminst rijp voor. Trouwens de marxistische analyse van de politieke
toestand van de wereld zoals marx die zag is tegenwoordig helemaal
voorbijgestreefd... Men zou kunnen stellen dat het afsterven van de Staat
in sommige gebieden reeds begonnen is... Om écht diep te vallen moet het kapitalisme nog eerst naar zijn hoogtepunt.

Een goede communistische taktiek zou zijn : niet alleen macht verwerven in parlementaire democratieën, maar ook in kapitalistische corporaties..

Zo ook : niet alleen een Verenigde communistische of trotskistische partij
in Nederland, vlaanderen en België - maar bovendien in Europa
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline