Los bericht bekijken
Oud 16 november 2002, 23:25   #83
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Groentje, dat probleem met pagina 6 van 5 is inderdaad een fout en je kunt deze pagina dus alleen via het pijltje in de kolom Laatste Bericht (in het onderwerpen overzicht van Politiek: Binnenland) bereiken. Ik heb er al een berichtje aan gewaagd naar de beheerders, maar zij wisten niet waar het probleem vandaan kwam en ze kunnen er daarom ook niet veel aan doen.

Ik neem aan dat je Antwoord aan Thomas voor mij bedoeld is?

Ik denk dat het wel om de natuur en de mensen te doen is, want daar zitten ook kiezers en Nederland heeft geen enkel belang bij die lijn. België zou toch ook nooit een HSL aanleggen als de treinen nergens in België zouden stoppen?

Ik denk eerlijk gezegd dat het natuurgebied er eerder was dan de spoorlijn. Het is nu geloof ik zelfs een nationaal park geworden en in zo'n gebied is een spoorlijn helemaal taboe. Ik denk dat de planschade dus niet op gaat. Maar als de IJzeren Rijn te duur is, waarom wordt dan niet de bestaande lijn aangepast? Dat schijnt gewoon te kunnen, volgens een onderzoek (was een tijdje geleden in het nieuws).

Overigens, 'wij' hebben zelf ook een aparte spoorlijn aangelegd van Rotterdam naar Duitsland, de Betuwelijn. Die loopt haast volledig langs de snelweg, maar toch heeft de besluitvorming jaren geduurd, was er enorm veel kritiek op verlies aan landschap (de Betuwe roept het beeld op van een gezellig tuinbouwgebied, vandaar) en nog zijn er partijen die de aanleg nu, terwijl de lijn al half af is, willen stoppen. Om even aan te geven dat het in Nederland toch al niet zo makkelijk is om spoor- of snelwegen aangelegd te krijgen. Als zo'n voor Nederland nutteloze IJzeren Rijn dan ook nog eens dwars door beschermd natuurgebied gaat, ja, dan breekt de pleures uit! (zoals men dat in het Rotterdams zegt).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden