Los bericht bekijken
Oud 28 maart 2012, 10:54   #39
De rode baron
Partijlid
 
De rode baron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2006
Berichten: 210
Standaard

De overschatting van eigen gewicht en het gebrek aan politieke ervaring nemen nu ook hilarische vormen aan: de gesprekken tussen Rood en Groen zijn afgesprongen op basis van een meningsverschil over het hoofddoekenverbod! Dat is wat ik lees in De Morgen. Enkele bedenkingen:

1. Rood wou niet in kartel gaan met de PVDA omdat ze de tweede plaats op de lijst niet kregen. Bij Groen was geen verkiesbare plaats blijkbaar geen enkel probleem.
2. Groen is een progressieve partij die weinig of geen banden heeft met de vakbonden. De leden situeren zich voornamelijk bij de stedelijke kleinburgerij. Dus liever opgaan (verdrinken) in een partij die voornamelijk de kleinburgerij vertegenwoordigt dat in kartel met de PVDA. Dat kan wijzen op een vorm van allergie van Erik De Bruyn tav de PVDA. Maar het is vooral een politiek geschipper dat met haken en ogen aan elkaar hangt. Ter memorie:
- De Bruyn heeft gans zijn leven de Spa sterker gemaakt om de Spa daarna de grond in te boren. Het is ook dank zij hem dat de Spa zolang een pro-arbeidersimago heeft kunnen houden. M.a.w. hij heeft gans zijn politiek leven verspild met het sterker maken van een partij die hij als nefast beschouwt. (LSP zat vroeger ook in de Spa en heeft dus ook jaren contraproductief en nefast werk gedaan).
- De Bruyn verlaat de Spa langs de achterdeur met linkse kritiek, stelt zich ferm op t.a.v. de PVDA en wil dan zonder veel problemen op een lijst gaan staan van Groen die in Antwerpen samen met Patrick Janssens een coalitie wil vormen.
Dat noem ik hervallen in dezelfde dertig jaar lange fout: de illusies in een kleinburgerlijke partij steunen en versterken.
3. De inconsistente evolutie van Rood is rechtstreeks verbonden met hun zelfoverschatting. Op een stichtingscongres waren ze met 80. Iedereen kon er naar toe komen. (Ik ken er minstens één die zelfs niet voor Rood zal stemmen.) En dan doen alsof ze bij de "grote jongens" horen. In het begin kon nog geteerd worden op een zekere mediabelangstelling. Maar nu is die belangstelling verdwenen. Dat is ook niet abnormaal. Je kan jezelf niet blijven opblazen naar de media, als je organisatie miniscuul is.
4. Rood is een bijzonder klein clubje dat bestaat dank zij de trotskisten van LSP en SAP. LSP en SAP zijn op hun beurt uiterst klein.
De kleine omvang van Rood laat zich voelen op de werkvloer. In de discussies bij de 6 miljoen Vlamingen is Rood totaal afwezig. (vooral sinds de media - aandacht is weggevallen). Eén van de grootste illusies bij trotskisten is het geloof dat je vooral grote verklaringen en media-aandacht moet hebben om mee te spelen. De realiteit is anders: een partij kan maar blijven meetellen als ze eerst goed is uitgebouwd. Groen bv. had eerst 5000 leden voor ze electoraal doorbraken.
5. Rood heeft binnen Spa weinig golven nagelaten. Er was geen massale overstap zoals we gekend hebben bij Die Linke en gedeeltelijk bij de Parti de Gauche in Frankrijk. Ik schat dat er maximum een 20-tal geïsoleerde leden De Bruyn gevolgd zijn.
6. En nu: ofwel zal Rood alleen opkomen in Antwerpen, ofwel toch nog op de lijst van de PVDA staan. Indien ik in de leiding van de PVDA zou zitten, dan zou ik twee keer nadenken voor ik dergelijke opportunisten op mijn lijst zet. Apart opkomen? dat wordt een tweede CAP - ervaring
De beste oplossing volgens mij: De Bruyn stapt uit de politiek want totaal onbekwaam. De anderen vervoegen de PVDA of roepen op om PVDA te stemmen. Met uitzondering natuurlijk van de trotskisten: die worden hopelijk buiten de PVDA gehouden want uiterst nefast voor elke organisatie waarbinnen ze werken: fractievorming, scheurmakerij, stemmingmakerij,enz...
De rode baron is offline   Met citaat antwoorden