Los bericht bekijken
Oud 30 september 2017, 19:18   #33
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Ik ken de gemiddelde leeftijd van de deelnemers op dit forum niet.
Maar ik heb de worsteling met het Katholicisme van de jaren ’70 meegemaakt. Dat was een interne én externe strijd. En de Kerk heeft duidelijk verloren. Maar los van de prijs die we betaald hebben voor het verlies van een van de pijlers van onze cultuur, was het een bevrijding.
Hét allerbelangrijkste argument van de antiklerikalen was het simpele feit dat God niet bestaan. Gewoon, hij bestaat niet. Dus waar zitten we toch over te lullen?
Zo is de strijd beslecht. Ook dat hele ‘God is Liefde’ gedoe, de hele Bergrede, de goede werken, het bijhorende sociale weefsel en alles wat goed was aan de Kerk is noodzakelijkerwijze ook buiten gegooid.
Maar nu zitten we met een geïmporteerde godsdienst die we toen nog niet kenden, of toch zeker niet serieus namen. We zongen hooguit met de Strangers mee ‘Allah is groot, maar ziekenkas is groter!’ En die godsdienst is niet enkel ‘zonevreemd’ maar bovendien mist ze een Bergrede. Geen andere wang aanbieden of liefde voor de hele mensheid. Neen, hoor. Onderwerping aan de oorlogsgod en zijn verboden of sterven. Zo simpel is dat.
Normaal gezien zou dat geen probleem mogen zijn in onze maatschappij. Sinds de jaren ’70 weten we immers dat God niet bestaat. Allah is God. Dus… Allah bestaat niet, dus de hele Islam is nonsens.
Maar weet je wat nu eigenaardig is?
‘Allah bestaat niet,’ hoor je dus niet zeggen. Het staat niet in de krant, je hoort het niet op TV en gecultiveerde mensen zeggen het zelfs niet tegen elkaar, terwijl ze het wel denken.
We zijn bevangen door een onvoorstelbare hypocrisie die tot onze onderwerping zal leiden aan een godsdienst die vele malen slechter is dan onze eigen inheemse God die we buiten gestampt hebben. 'Hadden we Jezus dan misschien toch niet beter gehouden?' vraag ik me nu plots af. In een afgezwakte niet-goddelijke versie was het immers de kwaadste nog niet. Nu zitten we Mohammed opgescheept. Van de regen in de drop dus.
En we hebben het enkel aan onszelf te danken.
Helemaal mee eens: onze eigen naiviteit zal leiden naar een belgie waar over 20 jaar de sluier voor vrouwen verplicht zal zijn...
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden