Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2003, 16:50   #8
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Die bijeenkomst heeft meer weg van het georganiseerd manipuleren van een intellectueel onweerbare groep mensen.

Deze uitspraak is toch compleet belachelijk?:

Citaat:
Maar het is niet correct dat de Duitse minderheid in Belgie wel alle rechten heeft en de Arabische gemeenschap, die véél groter is, niet!
Populistische praat waar ze bij het blok ook niet vies van zijn dit.
De Duitse gemeenschap is aangehecht bij België als onderdeel van een vredesverdrag. 1000den mensen werden van de ene dag op de andere "Belg". Het gaat dus om een specifieke Duitstalige regio waar als "territorium"(!!!) en niet als "etno-culturele-groep" taalrechten aan gegeven werden.

Of wou men bij de AEL een bepaald territorium opeisen?
Uiteraard niet, wel dan kan men ook geen taalrechten voor een ethno-culturele groep opeisen. Of dachten jullie dat Duitstaligen OVERAL in België in het Duits hun gang kunnen gaan? Neen, omdat het hen niet als ethno-culturele groep maar wel als territorium werd toegestaan.

Citaat:
Dat kan niet.
Ik geloof niet dat Jah Jah dit onderschrijft. Indien hij dat wel doet, is het een bewuste populistische zet TEGEN de Duitstalige gemeenschap in België. Als politicoloog weet hij immers ook dat beide zaken niet vergelijkbaar zijn.

Citaat:
Kijk, het probleem is dat veel migrantenjongeren hun eigen taal, het Arabisch, niet meer kennen. Ze kunnen dat op school niet leren, zelfs niet als keuzevak. Dat is een probleem, want als je je eigen taal niet goed kent, kun je nooit een andere taal goed leren.
Wat een onzin.
De Poolse en Italiaanse immigranten hebben dan ook recht op onderwijs in hun eigen taal. Hell, ALLE gemeenschappen hebben daar dan recht op. Het is onzin dat je je eigen taal moet kennen om een andere taal te kunnen leren. Ik vraag mij af hoe al de Joden, Polen, Italianen, Spanjaarden, Grieken, Russen enz.. hier dan al soms 60 jaar functioneren. Het is niet de taak van de school om de taal van de ouders te leren aan kinderen. Indien ouders dat belangrijk vinden, staan ze zelf in voor dat specifieke taalonderwijs.

Citaat:
nderen lopen daardoor taalachterstand op. Ook de communicatie met hun eigen ouders wordt moeilijker, want die spreken vaak alleen maar Arabisch.
Dat is zeer jammer en een euvel dat met de loop der tijd en door de échte democratisering van het onderwijs moet verholpen worden. we kunnen de oude miskleunen niet aanwenden om er nieuwe institutioneel vast te leggen.

Spaanse en Italiaanse kinderen kunnen bijvoorbeeld na de schooluren in sommige Brusselse scholen de taal van de ouders onderwezen krijgen, dat lijkt me een oplossing maar zeker niet in het officiële leerplan.

Citaat:
kinderen Arabisch leren in het weekend, als andere kinderen naar de jeugdbeweging gaan.
Moet er nog zand zijn? Als dit geen plat populisme is dan weet ik het niet meer hoor...

Citaat:
ze onderwijs krijgen in het Arabisch voor de eerste twee of drie jaar, zoals in Canada en Denemarken.
In Denemarken heeft men een bijna fascistisch bewind aan de macht wat migranten betreft, ik denk dat er bij ons ook zo'n partij is die opkomt voor onderwijs "in de eigen taal" (volgens het blok is een allochtoon kind geen spreker van een andere taal dan het Arabisch) om ze nadien des te vlotter op een vliegtuig te kunnen zetten...

Citaat:
en taal goed kennen, kun je dan probleemloos overschakelen naar onderwijs volledig in het Nederlands, met Arabisch als keuzevak.
Waanzin, met het Arabisch verhogen ze hun kansen op de arbeidsmarkt niet en wel integendeel. Geef werkgevers toch geen argumenten om allochtonen niet in dienst te nemen...

Niet elk kind kan even goed om met het leren van talen. Het kan best zijn dat sommige kinderen Nederlands, Frans, Engels en hun moedertaal Arabisch kunnen leren, maar dat is geen regel.

Kinderen die het al moeilijk hebben, worden op deze manier compleet gemarginaliseerd.

Staat de PVDA achter deze onzin?
Jonas De muynck is offline