Los bericht bekijken
Oud 22 januari 2003, 14:31   #14
rosy
Burger
 
Geregistreerd: 16 juli 2002
Berichten: 134
Standaard

weer niet veel tijd, dus ik ga kort reageren.

1. hoe vaak heb je het niet over man-vrouw verhoudingen, fundamentalisme, homofobie, ... vind je dat zelf niet een beetje vreemd. ik heb zeker begrepen uit je uitleg dat je inziet dat het gros van de migranten geen fundamentalisten zijn en dat in se er niets mis is met de islamitische gemeenschap. je eigent ze wel typische fouten toe. die fouten zijn echter helemaal niet zo typisch, denk ik. ik denk dat je qua man-vrouw verhoudingen en homofobie zeker in je achterhoofd moet houden hoe erg het daarmee gesteld is in onze maatschappij. op dit moment zorgt de anti-islamitische cultuur voor een systematische ophemeling van de verworvenheden op dat vlak in onze maatschappij, maar dat is eigenlijk zeer hypocriet! veel van mijn -overwegend linkse- vrienden vind ik zelf latent homofoob en seksistisch.... (natuurlijk heb ik daar kritiek op en die uit ik ook te pas en te onpas, maar er moet nog veel gebeuren).
dus: je kritieken zijn terecht, jahjah en een groot deel van de migrantengemeenschap met hem hebben een andere kijk op gelijkheid dan wij. hoe hen overtuigen van het belang van echte gelijkheid? ten eerste: het goeie voorbeeld geven, ten tweede: niet alleen kritiek geven, maar hen eerst het idee geven dat je hen als gelijken ziet. denk ik.
2.
Citaat:
Dat heb ik dus TOTAAL niet gezegd, ik hoop dat je dat toch begrepen hebt uit het voorgaande?
ja hoor! ik heb een paar voorbeelden gegeven van hoe 'de meesten' denken over de islam en zo. tis niet persoonlijk bedoeld!
3. natuurlijk heb ik kritiek op de ael! ik heb op zowat alles en iedereen kritiek! ik zie in de ael wel een begin van een beweging die een aantal ongelijkheden in onze maatschappij kan wegwerken.ok, tis geen revolutie, volledige gelijkheid zal het niet met zich meebrengen. de strijd zal nog lang duren en het is niet zeker wie zal winnen. de migrantengemeenschap kan dit niet alleen, denk ik. links moet meedoen. dat is trouwens ook een manier om onze visie op de maatschappij en op gelijkheid in het bijzonder bij die mensen aannemelijk te maken.
dus: ik wil helemaal geen seksisme, homofobie of patriarchale strukturen legitimeren en hoop dat anderen dat ook niet willen. dat is echter ijdele hoop. ik sta wel aan de kant van de onderdrukte, en dat is hier in de eerste plaats de migrant! ik ga niet wachten tot deze mensen radicaal links geworden zijn om ze te helpen.
welke stap gaan we vooruit met jouw kritische blik? meer saloncommunisme maakt de wereld niet beter (nee dit is absoluut niet slecht bedoeld. het is een didactische overdrijving). ik denk dat ik dezelfde kritieken heb als jij, hoor. de praktijk verschilt echter.
hoe zie jij dat? die praktijk? geloof je dat het mogelijk is eerst de migranten te overtuigen van het belang van gelijkheid, vooraleer ze kunnen emanciperen?
rosy is offline