Los bericht bekijken
Oud 27 mei 2017, 09:36   #77
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kun je niet zelf manueel ingrijpen in zulke gevallen (7 on hold)? Je bedoelt wslk geladen en lichtjes bergop. Ik heb geen idee wat jij voor een automaat hebt, maar het zal wslk geen gerobotiseerde zijn, die in msec reageert op basis van een vijftal parameters. Er bestaat een groot verschil in de soorten (moderne) automaten, zeker bij auto's.

Een goede sportieve DSG of PDK trekt namelijk in de regel sneller op dan een handgeschakelde bak, bij een Porsche bvb is dat soms zelfs tot 10% sneller van 0-100 kmh, 4 sec ipv 4,4 sec. Uiteraard in lanceermode, maar het is ook maar 1x schakelen. Met die automaten is het ook veel gemakkelijker zuiniger te rijden, tot ca. 10% zuiniger.
https://de.wikipedia.org/wiki/Porsch...2.80.932015.29
Daarom kan men sommige sportwagens ook niet meer in handgeschakelde versie krijgen... zoals men in die link ziet. (GT3/Turbo/Turbo S in de tabel)
Bij sommige types kan je inderdaad niet manueel ingrijpen en nee, het zijn niet altijd geladen vrachtwagens op een lichte helling. Vrachtwagens gebruiken vaak slipstriem om een andere voorbij te steken, maar komen bij het voorbij steken dan in volle wind en krijgen de zuigkracht van de voorbijgestoken vrachtwagen te verwerken. Dit kan een verlies tot 10km/u opleveren, dat je enkel kan opvangen door in een lagere versnelling te blijven, maar de automaten doen dat dus niet.
Het is zoals het remsysteem, dat is berekend om 50ton te stoppen, maar als een vrachtwagen leeg is, stopt dat systeem de vrachtwagen veel korter dan een personenwagen kan stoppen, hierdoor belanden sommige personenwagens onder een vrachtwagen, of knallen 2 vrachtwagens op elkaar.
Je hebt dit alles trouwens ook met grotere modelen van auto's en bestelwagens. Ook zij zijn berekend op vollast en hebben leeg dus andere gedragingen dan kleinere voertuigen.
En ja, automaten zijn zuiniger als ze rijden, doch veel automaten hebben geen stop en go, waardoor ze dan weer meer verbruiken bij stadsverkeer. Een systeem dat trouwens filles aan lichten veroorzaakt, omdat vele nog moeten inschakelen wanneer het reeds groen is.
Ook om terrein hebben automaten veel nadelen, juist omdat je niet in de lage vernelling in hoge toeren kan gaan. Terwijl het op terrein vaak juist is aangewezen om geen krachtverlies op de wielen te hebben en je dus in hoge toeren moet om in beweging te blijven en zelfs de limiter je kan doen komen vast te zitten.
Ik heb er dus niets aan om in 3sec tegen 100km/u te geraken, ik heb de kracht om de wielen nodig. En die liggen het hoogste in de lagere vernellingen.
Zie je, ik heb 1001 redenen om niet te vertrouwen op automatische systemen. Heb reeds te veel gezien op de weg om niet te beseffen dat menselijk inschattingsvermogen een belangrijke factor is om veilig te kunnen rijden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden