Los bericht bekijken
Oud 1 januari 2017, 12:35   #39824
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Om u te dienen:!

De Belgische bevolking, zult ge bedoelen....
Men kan enkel spreken van het Belgische volk als men de begripsinhoud van volk uitholt tot louter administratief onderdaanschap van een bestuurlijke eenheid. Dat woord wordt dan wel verkeerd gebruikt in etnologische en antropologische zin.
België is ook geen twee- of drietalig land. Enkel te Brussel geldt bestuurlijke tweetaligheid.

Men kan ook niet spreken van een multikultureel volk. Wél van een multikulturele bevolking of samenleving.
Bijna analoog hieraan is ook de UK, ofschoon niet direct gescheiden door taal, alleen de uniciteit van de afzonderlijke gebiedsdelen is zo dat ontbinding altijd mogelijk blijft. Het is naar mijn inzicht in deze niet de vraag of men uit elkaar gaat maar wanneer. Naar mij inzicht is een unie, een federatie of een confederatie een beetje een onding. Er wordt dan een schijnvolk gecreëerd op juridische basis. Vanuit de maatschappelijke werkelijkheid zal er dan altijd tegen aan getrapt worden. Kijk maar naar de Brexit/EU, Schotland/UK, de Belgique zelf etc. Beter is een ondeelbare natie met één taal als juridische lingua franca. Veel minder problemen dan ook. Desondanks blijf ik wel voorstander van het Europese project.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 1 januari 2017 om 13:03.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden