Los bericht bekijken
Oud 2 november 2011, 10:07   #1402
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
jullie bedoelen dat je ' smorgens niet uit je bed kan? Wel dat had ik vroeger ook.
Nu wordt ik - ongeacht of het zomer dan wel winteruur is - op hetzelfd tijdstip wakker, ook als ik laat ga slapen;
ik loop dus twee dagen te suffen met dat extra uur erbij, want ik heb dan slaaptekort, vandaag gaat het beter.
Ik word vooral niet moe op het gewenste tijdstip. Het tijdstip waarop m'n lichaam zegt dat ik best wat rust kan gebruiken, verschuift iedere dag 2u.
Als ik iedere dag om 7u op moet, word ik helaas pas rond 1u 's nachts een beetje moe, in slaap vallen lukt zo rond 2u/3u/4u.... Of ik nu 3u of 8u slaap maakt niet zoveel uit, ik slaag er gewoon niet in om moe te zijn op het uur dat ik zou willen slapen. Het probleem is wel dat ik constant vermoeid ben (dat is iets anders dan 'moe'). Als puber had ik al enorme problemen met m'n slaapwaakritme. Als student niét, want behalve de verplichte practica ging ik toch niet naar de les. Dus ik kon leven naar het ritme dat ik wou. Ik belandde recht in een 26-uursritme, en was daar veel minder vermoeid bij, en een pak gezonder. 7u slapen, 19u leven dus, in plaats van 7u slapen, 17u leven.
Maar als ge gaat werken lukt dat natuurlijk niet. Ge kunt niet iedere dag 2u later dan de vorige dag op uw werk aankomen. Het gevolg is dat ik 19u leef en 5u slaap, en die 5u is gewoon te weinig om echt fit te zijn.

Soit, ik ben nu aan 't uittesten of het mss kan helpen om vroeg op te staan. Doelstelling is om 22u gaan slapen en om 5u opstaan. We zijn nu dag 4 en het loopt alweer in de soep: ik slaag er echt niet in om me om 22u enigszins moe te voelen. Vannacht ben ik om half 1 in slaap gevallen, vanmorgen om 5u opgestaan. Wellicht zal ik me deze namiddag doodmoe voelen, om me dan vanavond tegen 21u weer klaarwakker en fris te voelen.

Ook al getest zijn korte slaapperioden verspreid over de dag - dat was al helemaal een ramp. Middagdutjes zijn ook geen oplossing - dan geraak ik 's avonds gewoon NIET meer in slaap.

Nu, het is al uit diverse onderzoeken gebleken dat zeer veel mensen op een 25-uurscyclus zitten. Ergens een foutje in de evolutie van de mens?
__________________

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 2 november 2011 om 10:09.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden