Los bericht bekijken
Oud 29 mei 2012, 09:37   #17
Bolsjewiek
Minister
 
Bolsjewiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Bepaalde zaken kunnen toch 'privaat' zijn (productie van schoenen, GSM's, alcoholische dranken,...), terwijl anderen misschien beter publiek zijn (telefoonnetwerk, riolering...) of beiden (elektriciteit op het privedak via zonnepaneel en via publiek gecontroleerde kerncentrales)? Het probleem lijkt me te zijn dat de meeste overheden privatisering als een soort van dogma hebben overgenomen. Alles in handen van een overheid brengen is daarom echter nog niet de enigste oplossing voor de negatieve gevolgen van het verlies van publieke controle over de productiemiddelen. Of begrijp ik u niet goed?
Ik ben voor collectief bezit van productiemiddelen, ja. Let op: dit betekent niet dat de overheid alles direct controleert, dat is namelijk niet mogelijk. Het betekent een democratische bestuursvorm op bedrijfsniveau, ter vervanging van de dictatuur van de patroon, en een meer geplande economische structuur op nationaal niveau die uitgaat van de noden van de samenleving.

Met andere woorden: de overheid plant de noden en zet quota op (niet al te strikt, uiteraard), maar de directe productie wordt gedelegeerd door de arbeiders in de fabrieken zelf.

Die quota lijken misschien vrij radicaal om te stellen, maar het is noodzakelijk om streven naar winstmaximalisatie en de daaruit voorkomende crisissen van overproductie tegen te gaan.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen"
Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden