Los bericht bekijken
Oud 21 december 2007, 12:36   #53
Hashiwokakero
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 november 2007
Berichten: 3.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Even herinneren aan al die vorige keren waar nooit een van de beloofde staartjes aan gekomen is.

8 juni 2004. Geert Bourgeois, N-VA-voorzitter, zet naar eigen zeggen geen handtekening onder een nieuw Vlaams regeerakkoord, zolang de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde niet is goedgekeurd in het federaal parlement.

Geert Bourgeois:"We willen dat die kieskring gesplitst wordt vóór we in een Vlaamse regering stappen. Daar gaan we niet meer over overleggen, dat moet nu maar eens gebeuren."


15 juni 2004. Yves Leterme zei in een slotdebat dat de splitsing van B-H-V maar vijf minuten politieke moed vraagt. Daarop zegt Bourgeois: "Ja, maar… dat moet je zo niet begrijpen. (…) Tja, dat is een manier van spreken, hé. Als de Vlamingen samenwerken, dan kan het vrij snel. Maar nog eens, we moeten dat eerst goed bekijken, want zo eenvoudig is het niet." (De Morgen)

06 januari 2005. Bart De Wever noemt de splitsing van B-H-V "een lijdensweg". Ik geef toe dat we zelf de indruk hebben gewekt dat de splitsing er veel sneller zou komen. (…) Ik ben niet naïef. Al ten tijde van het Vlaams regeerakkoord vreesde ik dat de splitsing er pas zou komen in het voorjaar van 2005. 'Onverwijld' is minder dan oneindig, maar meer dan vijf minuten. (…)

Dit is voor ons geen dossier op leven en dood, maar het is wel de maatstaf waaraan we het succes van onze regeringsdeelname zullen meten. Ik ga ervan uit dat de splitsing er komt, dit voorjaar."

Het Laatste Nieuws: 'Zonder losgeld of pasmunt? Dat gelooft u toch zelf niet. Is elk compromis voor u oneerbaar?'

De Wever: "Zo dom zijn we niet dat we elk compromis vooraf afwijzen. Het Vlaams regeerakkoord somt duidelijk op waaraan niet geraakt mag worden: de faciliteiten, het minderhedenverdrag, de taalwetgeving in Brussel. Maar daarbuiten ligt niet alles even gevoelig. De splitsing moét er komen. Zoniet, dan betalen de Vlaamse partijen collectief de prijs en worden we andermaal wakker op een Zwarte Zondag."

25 januari 2005. N-VA'er De Wever in 'Gazet van Antwerpen': "Stoppen? Ik denk er nog niet aan. Ik kan me moeilijk indenken dat we de behandeling van de voorstellen in de Kamer zouden opschorten."

Eén dag later wordt in de kamercommissie Binnenlandse Zaken duidelijk dat de behandeling van de wetsvoorstellen tot splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde eens te meer wordt uitgesteld, ditmaal tot 23 februari. Het nieuwe uitstel moet de federale regering tijd geven om een 'compromis' te zoeken…
26 januari 2005. “De Wekker tikt,” zegt Bart De Wever. “Half februari loopt hij af. Tegen dan zijn de Vlaamse voorstellen rijp voor een stemming.” (HLN)

30 maart 2005. Dewever heeft gezegd dat B-H-V binnen de twee weken na de Paasvakantie gesplitst moet zijn, zoniet moet de Vlaamse regering conclusies trekken.
Aldus een artikel in GVA van 30-03-2005

Smakelijk.
Gelukkig dat mijn avondeten al binnen is!
Hashiwokakero is offline