Los bericht bekijken
Oud 23 februari 2015, 22:00   #37
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard


Het ontwerp komt niet van mij maar het is momenteel de avatar van Ernst Niessen en ik ben er wel aangenaam door verrast.
Bij de Prinsenvlag mis ik immers de heraldiek, maw de leeuw, die toch in de vlag van bijna alle vorstendommen der Nederlanden voorkwam. Bovendien zijn drie horizontale banden een beetje fantasieloos. Maar dit ontwerp getuigt van een fris, hedendaags, flashi design.

Het getuigt ook van een geslaagd kompromis: Noordnederlanders vinden er de kleuren van de Prinsenvlag in terug en de Vlamingen hun zwarte leeuw.

In de handen van de leeuw zou ik 17 pijlen plaatsen
zoals bij de generaliteitsleeuw, daarbij de eenheid der Nederlanden benadrukkend waarbij men lekker irredentistisch teruggrijpt naar een verleden met mooie grenzen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Generaliteitsleeuw

De grote witte vlakken onder- en bovenaan zouden eventueel geel kunnen worden en ter kompensatie daarvan kunnen de witte vlakken links en rechts wat groter worden. (Want het geel gaat spijtig genoeg een beetje verloren en daarmee ook de kleuren van de glorie en de tragiek van het heroïsche graafschap Vlaanderen dat de bakermat van de Nederlanden vormde en steeds de eerste stoten opving in de eeuwenlange strijd tegen de aarts- en erfvijand.)
Ofwel verdwijnt het wit volledig maar de zwarte leeuw krijgt een witte schaduw, een witte aura, wat een mooi kontrast vormt.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2015 om 22:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden