Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2015, 14:56   #27
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In tegendeel. Ik schrijf net dat deze taalunie een negatief advies gaf op basis van politieke motieven. Nml. de schrik dat Franstaligen ook een aanvraag voor erkenning van minderheidstalen zouden vragen is oorzaak geweest dat de taalunie de politieke beslisisng nam Limburgs niet te erkennen.

Een overheidsinstelling die onder politiek toezicht opgericht is om de Nederlandse taal te bevorderen advies vragen om een deel van haar macht af te geven (Limburgs erkennen als aparte taal) is toch wel bij de duivel te biechten gaan. Men kan daar weinig objectieve oordelen van verwachten.

Ik denk dat gij niet op de hoogte zijt van de politiek druk die er achter dat advies van de taalunie verscholen gaat.
Wat een hoop zever. De Taalunie is positief over de erkenning van het Fries. Daar hebben ze dan ineens besloten om niet politiek te zijn en 'macht af te geven' ofwat? Ook in Nederland gaven ze een negatief advies met betrekking tot het Limburgs, dat daarna vlotjes genegeerd werd door politici. Tot daar de vermeende politieke druk achter de Taalunie.

Het spreekt voor zich dat de Franstaligen liever een dialect erkennen dan de standaardtaal. Stel je voor dat men in Vlaanderen zou kunnen eisen dat dat spraakgebied politiek terug aangesloten wordt bij de rest! Zelfde reden als waarom Frankrijk liever spreekt over het 'Vlaemsch' (zelfs geen West-Vlaams!) dan het Nederlands, of het Elzassisch in plaats van het Duits.

Blijkbaar ziet gij liever de lokale Nederlandse varianten in Wallonië en Frankrijk doodbloeden omdat de erkenning als 'apart' financiële steun en bescherming zou voorkomen uit Vlaanderen. België en Frankrijk hebben immers nooit het 'Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden' getekend. Dat betekent dat een erkenning als streektaal geen enkele verplichting inhoudt om die taal ook in leven te houden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Toch vreemd hé. Limburgs zou een dialect zijn van Nederlands. Maar:

Henric Van Veldeke schreef meer dan 800 jaar geleden in de taal die wij nu nog gebruiken. Eeuwen voor dat er ook maar sprake was van Nederlands als taal. En dan komt gij mij vertellen dat ik een dialect van het Nederlands spreek?
FF serieus blijven hé.

bron: http://taal.phileon.nl/limburgs.php
Wat voor achterlijke onzin is dat nu weer? Taalkundigen spreken al tegen het einde van de 9de eeuw van Nederlands. Dat dat Nederlands niet hetzelfde is als het Nederlands van vandaag, laat staan Standaardnederlands, betekent niets. Ge gaat mij niet vertellen dat Veldeke hetzelfde Limburgs sprak als gij vandaag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Limburgs kan geen dialect zijn van Nederlands. Limburgs is (zij het veel beperkter dan bv Chinees) een toontaal. Iets wat in zowel Nederlands als Duits niet voorkomt. Maar dat is voor niet-Limburgs srpekers moeilijk te begrijpen.

Mijn Thaise kennis wist daarentegen direct waarover ik sprak toen ik hem uitlegde waarom West-Vlamingen en Antwerpenaars zeggen (denken) dat Limburgers zingen.
Van schromelijk overdrijven gesproken. Limburgs is geen toontaal. Er wordt gesproken van een toonaccent, ja, met twee inflecties. Daarmee hebt ge niet genoeg om plots een compleet andere taal te zijn hoor. De grammatica is nagenoeg hetzelfde op een aantal uitzondering na. Standaardtalen wijken altijd af van de dialecten. Dat betekent niet dat het dialect plots niet meer tot het groter taalgebied zou behoren.

Laatst gewijzigd door Troubadour : 14 juli 2015 om 14:57.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden