Los bericht bekijken
Oud 13 september 2016, 01:40   #632
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is inderdaad een veelvergeten aspect. Ook bijvoorbeeld de geschiedenis van de wederdopers in de zuidelijke Nederlanden.
De indruk inmiddels dat met name de republiek Holland veel katholieker is gebleven dan het lijkt.
Ofwel, dat de reformatie wat de oorspronkelijke bevolking betreft minder geslaagd is geweest dan vaak aangenomen wordt?

Een staatje wat ik tegenkwam met geschatte percentages laten nog redelijke hoge aantallen katholiek zien in Holland 1700-1800
Kan er weinig mee daar geen idee heb waarvan of hoe?
(Latere percentages aantallen die wel te controleren zijn laten zien niet nauwkeurig doorberekend)

De eerste volkstelling met aantallen gezindten 1830 geven wel duidelijkheid
Opvallend is het aantal katholieken hoger dan ik verwacht zou hebben
Zal u ze nog wel laten weten wanneer voldoende uitgewerkt heb

16e en 17e eeuw
Inmiddels me duidelijk dat niet alleen protestanten naar bijv Haarlem kwamen. Ook katholieken kwamen naar Haarlem, o.a. uit Limburg
Dit blijkt uit de lijsten Weertenaren die in Haarlem huwden, als wel de gepubliceerde aantallen die burger van Haarlem werden

Een aantal katholieken uit Limburg boerde goed en werd rijk in de industrie (linnen etc)
Neem aan percentages uit Limburg als vluchtelingen uit het zuiden zouden kunnen aangemerkt zijn?
De percentages op het totaal genomen zijn mogelijk niet hoog uit Limburg vermoed ik

1830
Op het totaal aantal katholieken was Holland (ZH+NH) de provincie, op Noord Brabant na, de provincie met het meeste aantal katholieken

2013
Opvallend blijkt bijv Noord-Holland in 2013 voor een groot deel katholiek te zijn
Gemeten aan het totaal aantal dat een gezindte aanhangt
(doorberekend aan de hand van CBS cijfers)

Laatst gewijzigd door Adrian M : 13 september 2016 om 01:46.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden