Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2004, 13:38   #54
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar
Probleem met de coöperatieven van Pelgrim, en zeker met het kapitalisme zoals we het nu kennen, is dat er geen reden is om te investeren in goederen die wel nodig zijn, maar waar geen koopkrachtige markt voor bestaat. Bijvoorbeeld geneesmiddelen voor tropische ziekten: Malaria is wereldwijd doodsoorzaak nummer 1 onder de infecties, maar toch wordt er door de farma-firma's veel meer tijd en geld gestoken in de ontwikkeling van het zoveelste vermageringsprodukt of bloeddrukdaler. Simpelweg omdat deze gekocht worden door een koopkrachtig publiek.
Hiermee ben ik het eens. Het is één van de belangrijkste redenen waarom ik voor een wereldwijd basisinkomen ben.
Los daarvan denk ik dat de armoede in die landen in veel gevallen veroorzaakt door te weinig kapitalisme dan door teveel. De staatssteun voor boeren hier is een duidelijk voorbeeld. De gigantische militaire uitgaven ook. Ethiopië kocht voor 8 miljard dollar wapens van de Russen (huidige staatsschuld: 3 miljard dollar). Om oorlogen te voeren tegen eigen mensen en om stukjes woestijn. Dat lijkt me geen goede besteding van het geld. Een vrije markt zou dat nooit doen.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline