Discussie: Mosselen!
Los bericht bekijken
Oud 10 mei 2005, 15:43   #38
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door belge-belg
Ik wil ook een mogelijkheid voordragen: met een BELGIE ALS UNITAIRE STAAT zijn er geen problemen meer met compensaties die moeten gemaakt worden. Dan zijn al die problemen direct opgelost!
Simplisme ten top, met een serieuze component selectief geheugenverlies. Het unitaire België was ofwel een francofone staat die het Germaanse element in België wou vernietigen (dixit een van de founding fathers van België, Charles Rogier), ofwel na democratisatie een hoogst onstabiele, geldverspillende staat waar de problemen zich torenhoog opstapelden. Geen wonder dat België geëvolueerd is tot een federale staat: uit zelfbehoud, want anders bestond het niet meer. En een deel van de flaminganten waren er nog blij mee ook, want ze hadden gedeeltelijk zelfbestuur.

Dat ditzelfde federalisme niet werkt, ligt niet aan het federalisme, maar aan België. Federalisme is een uitstekende staatsvorm en de machtigste staat van de wereld is een federatie: Amerika. Het unitaire België werkte totaal niet (maar dat zijn we blijkbaar vergeten dus mag het weer), het federale België werkt gewoon niet.

Blijft dus nog over: een confederatie of een onafhankelijke staat Vlaanderen. Hoe dat dat Vlaanderen evolueert, moet de toekomst uitwijzen...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline