Los bericht bekijken
Oud 23 mei 2005, 12:21   #41
sancho
Provinciaal Statenlid
 
sancho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 augustus 2002
Berichten: 682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Een ongeïnteresseerde stemkeuze ('dankzij' uw opkomstplicht) kan de nauwkeurigheid van de uitslag enkel negatief beïnvloeden en u hebt geen enkele basis om te stellen dat ongeïnteresseerde mensen dan blanco gaan stemmen, om nog maar van het nut van hun moeten-komen-opdagen te zwijgen.
U gebruikt zelfs een recht-argument ("alle recht om met zijn stem om te gaan zoals hij wil..") terwijl u de burger de keuze afneemt om niet te komen opdagen. De facto spreekt u uzelf hiermee tegen. Terwijl opkomstplicht geen enkele morele grond heeft en enkel de uitslag kan vertekenen.
Beste,
Ik ga op uw uitvoerige mail stuk voor stuk antwoorden.

Wat u hierboven schrijft is nogmaals een loutere herhaling van uw eigen standpunt in letterlijke bewoordingen "een ongeinteresseerde stem geeft een minder nauwkeurig stemresultaat"..., terwijl ik zonet de concepten "geinteresseerde stem" zowel als "nauwkeurig stemresultaat" meen onderuitgehaald te hebben.

1. Het gaat er mij om dat alle mensen in principe gelijke rechten hebben om een stem uit te brengen.
2. Wegens allerlei oorzaken vind ik het beter en correcter dat hiervoor de opkomstplicht geldt. Voornamelijk omdat bij afwezigheid van opkomstplicht volgens mij de gelijkheid van rechten wordt geschonden : sommigen gaan stemmen, andere niet...Tevens schaadt dit het beginsel dat men in principe door "passief" te blijven geen instemming kan betuigen. Ik ben ook helemaal niet akkoord met jullie "vanzelfsprekende" mandateringsbeginsel (het tellen van de afwezigen bij de meerderheid van de stemmen)...
3. Een stemresultaat is nauwkeurig als er een "eerlijke" procedure gevolgd is : als iedereen in gelijke mate de kans heeft gehad om mee te gaan stemmen. Hoe of wat er inhoudelijk is gestemd (al naar gelang die of die persoon "geinteresseerd" is, of er nu willekeurig op los stemt, of er nu blanco's bijzitten ja of neen) doet niet ter zake.
4. Er is trouwens geen objectief criterium om te zeggen dat een bepaald stemresultaat "nauwkeurig" is... Nauwkeurigheid is een begrip dat van toepassing is in wiskundige zaken, niet hier. We kunnen hoogstens dat een bepaalde methode nauwkeurig gevolgd is.
4. Of er nu veel of weinig "ongeinteresserde" mensen blanco stemmen speelt dus geen rol, belangrijk is wel dat ze komen stemmen.
5. Ja, we nemen de burger het recht af om niet te komen opdagen, maar dit is slechts een minieme verplichting...te vergelijken bijvoorbeeld met naar school gaan of belasting betalen...Bent u daar ook principieel tegen?

Ik hoop hiermee aangetoond te hebben dat uw constant en herhaaldelijk refereren naar het "nauwkeurig" zijn van een stemresultaat de plank misslaat.
Verdere bespreking van uw mail volgt later.
sancho is offline   Met citaat antwoorden