Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2009, 11:02   #60
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Sidharta, ik heb de moeite genomen de link aan te klikken en om de dialectkaartjes te bekijken. De stelling van Hoppenbrouwers over de 'afstanden' van de dialecten ten opzichte van de standaardtaal klopt echter niet. Hoppenbrouwers beweert dat het Limburgs het verst van de standaardtaal af staat. Dat is echter een misvatting die meteen rechtgezet moet worden. Het Fries staat namelijk het verst van de Nederlandse standaardtaal af en wel om historisch taalkundige redenen. Het Fries komt volgens de klassieke beschouwingen over taal voort uit het Oud-Fries, een zelfstandige loot aan de stam van het West-Germaans (Duits, Engels, Fries en Nederlands).

Uit deze beschouwingen blijkt bovendien dat het Afrikaans (!) dichter bij het Standaardnederlands zit, dan menig Oost-Nederlands dialect!

Dit alles meende ik te moeten toevoegen vanuit mijn dagelijkse beoefening van de neerlandistiek.

Het is maar dat men het weet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden