Los bericht bekijken
Oud 9 mei 2004, 17:02   #705
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Op basis van wat ik van de Limburgers op de universiteit hoor, denk ik dat de verbondenheid van Nederlands Limburg met Luik zeer klein is. Er is uiteraard een treinverbinding en mensen uit Maastricht en Eijsden zullen daar wel gebruik van maken door Luik te bezoeken, maar ik denk dat daar niet echt een emotionele band door bestaat. Ik hoor wel altijd dat men veel contacten heeft met het Vlaamse Limburg (Maasland) en met Tudderen (Echt-Susteren) en de regio Aken in Duitsland (Parkstad: Heerlen, Kerkrade). Kerkrade en 's-Hertogenrade (Herzogenrath) zijn een tweelingstad waar de staatsgrens maar een zeer kleine rol speelt in het dagelijks leven. Ook in Vaals is de verbondenheid met Aken zeer sterk: de helft van de inwoners heeft een Duitse achtergrond en het dorpje werd rijk van de Duitse industriëlen die zich in het goedkope Vaals met hun fabrieken vestigden.

Van een Euregio-identiteit heb ik nog nooit gehoord, wel van een Limburgse. Men weet echt wel het onderscheid te maken tussen Limburg en Duitsland, laat staan tussen Limburg en Luik. De meeste Nederlanders spreken immers slecht Frans. Maar een hereniging van de twee Limburgen, daar is wel interesse in ja.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden