Los bericht bekijken
Oud 20 juni 2004, 23:23   #905
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kluizenaar
Had er niet zo veel vijandigheid gegroeid, had ik gerust opnieuw voor de Verenigde Nederlanden willen streven,
Zoals Dimitri al heeft geschreven, bestaat er in Nederland geen vijandigheid t.o.v. Vlaanderen. Wat Vlaanderen betreft: ik ken geen Vlamingen die dit gevoel met u delen. Wat uzelf betreft: voelt u vijandigeheid voor alle Nederlanders of alleen een deel van ze en zo ja, voor welk deel? Als u niet ver van de Belgisch-Nederlandse grens woont, wilt u me ook even vertellen of dat gevoel opgaat t.o.v. de mensen die direct aan de overkant van de grens wonen?

Citaat:
maar wegens godsdienstige geschillen enkele eeuwen geleden is er een te grote kloof ontstaan tussen Vlaanderen en Nederland, we zijn elk een eigen weg gegaan.
Ik als een redelijke buitenstaander die vaak zowel met Nederlanders als met Vlamingen gesprekken heeft gevoerd, kan vaststellen dat deze kloof nogal denkbeeldig is. Er is hooguit sprake van verschillen, maar die bestaan ook binnen Nederland en binnen Vlaanderen. Vooral veel jongeren ouden u op dit punt ongelijk geven, in het bijzonder degenen die vaker de grens oversteken. Waar uit deze kloof zich in volgens u?

Citaat:
Opnieuw Verenigde Nederlanden zou gewoon terug veel te veel moeilijkheden opleveren,
Waarom en wat voor moeilijkheden?

Citaat:
de enige gelijkenis die Nederland en Vlaanderen nu nog hebben is de taal. Edoch raakt die gelijkenis ook in verval...
Niet iedereen in Nederland spreekt Poldernederlands. En, trouwens, als Nederland en Vlaanderen één worden, is het verval van de gelijkenis veel makkelijker te bestrijden.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden