Los bericht bekijken
Oud 9 december 2016, 11:17   #737
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Het is volgens mij uit luiheid dat je alle politici zomaar over een kam scheert. Ik heb in elk geval (in het 'ketter'onderwijs) genoeg leerkrachten gehad die ons leerden zelfstandig en kritisch te denken, ongeacht tot welke conclusie dat ons leidde.
Ik denk dat dat juist was tijdens dat kleine venstertje waarin The Powers That Be dachten dat kritische, intelligente burgers een goed idee waren, om de grote Boeman van een Soviet Unie meester te blijven. Het is ook de tijd van de Moderne Wiskunde, en de schrik om achterop te geraken op wetenschappelijk vlak.
Maar The Powers That Be hebben nu gezien dat kritische intelligente burgers een veel grotere bedreiging vormen voor hun aristocratenstatus dan de intellectuele artillerie van de Soviet Unie, en hebben nadien met alle macht geprobeerd om het onderwijs terug in het systeem te krijgen van het "maken van brave, goed stemmende, belastingbetalende, juist denkende burgers" zoals het door de eeuwen heen de gewoonte is geweest.

Ja, er zullen nog wel enkele leerkrachten zijn met wat oude idealen van intelligente mensen maken met een kritische geest, maar die varen zelf tegen de stroom in.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden