Los bericht bekijken
Oud 28 maart 2024, 10:14   #54
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Die indexaanpassingen gebeuren dan ook maar om de zoveel tijd NADAT de index overschreden wordt maar intussen betaal je wel alles al duurder door de prijsstijgingen.

(Geen 11% maar) 10% + 1,5% + 4% = 16,5% indexaanpassing tegenover een prijsstijging van 17%
Das al 0,5% verlies....
En dat sinds 2022 toen supermarkten al 15,3 % duurder werden dan in 2021 met een piek in maart 2023 door de aanhoudende stijging van de voedselprijzen: voeding was ondertussen in 2023 al 17 procent duurder dan in 2022.

Je krijgt dus 10% meer inkomen/index in 2024 maar de prijzen voor noodzakelijke levensmiddelen zijn al veel langer met 17% gestegen en ze blijven nog stijgen...
Dus?
Je verliest, nietwaar? Bij elke indexsprong een klein beetje meer...
Je wordt armer want je inkomen, van 10% meer en pas in januari, stijgt niet evenredig om de prijsstijgingen van 17% te kunnen dekken/betalen.
En je betaalt al die prijsverhogingen dan ook al sinds 2022 voordat je 10% meer inkomen in 2024 kreeg, dat nog steeds 0,5% tekort en minder is dan de 17% prijsstijgingen.

En het "goedkoper" worden van energie (dat nog steeds duurder is dan de prijzen van voor de energiecrisis!) en luxe artikelen, die je maar af en toe koopt, compenseren dat verlies door duurdere, dagdagelijkse voeding niet.

We gingen dus van 100 euro loon 2021 naar €116,38 in 2024 maar je kunt van die 116,38€ in 2024 niet eens meer hetzelfde kopen als in 2021 voor 100€...
Als de verhouding - loon/kostprijs leven - zou kloppen, dan zou je evenveel moeten kunnen kopen door de compensatie van meer loon voor de prijsstijging en dat is niet zo.
Want met meer inkomen/loon kun je minder kopen omdat de voedingswaren duurder blijven in vergelijking met de indexopslag.
Voorbeeld:
Je krijgt 10€ loon waarmee je voeding koopt dat 10€ kost
Voeding wordt dan 5€ duurder en kost 15€
En je krijgt dan door de index 2€ loon meer
Dan heb je 12€ om dezelfde voeding te kopen die nu 15€ kost.
Dan verlies je 3€ aan koopkracht, je verarmt, je krijgt minder voeding voor meer geld en het leven wordt duurder.

De correcte verhouding zou zijn:
Voeding wordt 5€ duurder en kost 15€
En je krijgt dan door de index 5€ loon meer
Dan heb je 15€ loon om evenveel voeding (als van 10€ )te kopen dat nu 15€ kost.
Dan verlies je niet aan koopkracht, je verarmt niet, je krijgt evenveel voeding en het leven wordt niet duurder.
Ik weet hoe de index werkt.
De reden dat ik de index aanhaalde was dat je mensen vaak hoort zeggen dat hun loon niet stijgt:
Citaat:
Je hoort sommige mensen roepen dat "alles duurder wordt maar mijn pree stijgt niet mee" maar die zijn de indexaanpassingen vast vergeten.
Ik beweer nergens dat de indexaanpassingen volstaan om de stijgende levensduurte volledig op te vangen.
Al mogen we er eigenlijk niet over klagen. In de buurlanden keek de werkende klasse tussen 2020 en 2023 met de nodige jaloezie naar onze loonaanpassingen hoor.
Ma soit; de indexaanpassingen waren niet voldoende om de stijgende levensduurte de laatste jaren op te vangen, dat klopt maar dat heb ik ook nergens beweerd.

Wat ik me afvroeg was of we vroeger zoveel 'rijker' waren dan dat we nu zijn.
Als je de prijzen van voeding bekijkt is dat misschien waar. Die waren vroeger misschien wel lager dan nu maar wat hebben we er allemaal nog bijgekregen?

Ik kan me de tijd nog herinneren dat een klasgenoot een spreekbeurt moest komen geven omdat hij met het vliegtuig op reis was geweest. Ik herinner me nog het moment dat bij ons thuis de eerste computer in huis kwam (een Commodore 64 die een rib uit ons lijf kostte),... Nu zijn die dingen voor veel mensen vanzelfsprekend

Laat de dingen die we vroeger niet hadden ook nu achterwege en ik denk dat de situatie heel wat rooskleuriger wordt.
Langs de ene kant is dat logisch; je kan stellen dat "als we terug als holbewoners zouden gaan leven we met een gemiddeld loon ook stinkend rijk zouden worden" maar kunnen we daardoor zeggen dat vroeger alles goedkoper was?

Het leven is misschien wel duurder geworden maar de luxe is ook enorm toegenomen. Ik denk dat je dat ook mee in rekening moet brengen als je kijkt of het leven duurder is geworden of niet. Luxe kost geld en blijkbaar wil iedereen maar al te graag betalen voor die luxe...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden