Los bericht bekijken
Oud 18 juli 2008, 18:16   #15
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rune4ever Bekijk bericht
Leefden de Romeinen vroeger niet beter dan wij nu doen?
Wij hebben misschien een eerlijker rechtsysteem en meer technologie, maar de Romeinen waren een ongelooflijk intellectueel, practisch, sociaal en rijk volk.

Ik had ooit een leerkracht latijn die ervan droomde om één dag in de tijd van de Romeinen te leven, ik zou er niets op tegen hebben moest ik er wonen. Er was misschien minder comfort, maar je weet niet beter. Tegenwoordig zijn mensen veel te luxueus opgesteld : elk gezin heeft een tv en een computer en een stereo-instalatie, minstens één auto, microgolf, kookvuur en -gerei, iedereen heeft een fiets en ga zo maar door...

Bij de Romeinen moest je gewoon op straat komen en je hoorde wat er aan de hand was, je ging gewoon naar een toespraak van een politicus in de buurt.
Je gaat gewoon naar het badhuis als je wat tijd over hebt en tijdens de Klassieke Oudheid was er een enorme intellectuele revolutie.

Als je als slaaf geboren wordt wordt je behandeld als een hond, maar je weet niet beter, je denkt dat je anders bent dan je meesters, maar dat je het voor iemand van jouw 'soort' niet slechter of beter hebt. Bovendien wordt je dan familielid van een familie, die je heel je leven moet dienen. Zij weten ook dat je kan doodgaan en zullen je dus niet behandelen als een stuk vuil.

Het lijkt me helemaal niet slecht om als Romein geboren te worden : een hard, maar heerlijk leven,

grtz,
Rune
Ik denk dat ze toch iets beter leefden (tijdens de PAX ROMANA) dan in de vroege middeleeuwen. Ze hadden ook betere technieken dan in de vroege middeleeuwen. Ik denk hier aan de wegenbouw, huizenbouw (stenen huizen), sanitair, watertoevoer, en dergelijke. Maar of het allemaal zo'n hoogstaande beschaving was als men ons wil doen geloven, daar heb ik toch mijn twijfels over. Voor de happy view, de enkele gelukkigen, waarschijnlijk wel.
system is offline   Met citaat antwoorden