Discussie: Manifiesta
Los bericht bekijken
Oud 26 september 2015, 11:28   #6
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Zwitser
Niet noodzakelijk, blijkt uit verschillende studies.
Klopt evenmin, weet ik nog uit m'n studentenperiode.
Mischien heb je dan niet goed opgelet.
Natuurlijk zal het altijd wel mogelijk zijn om een jaar te vinden waar de arbeiders het slechter hadden dan het vorige jaar.
Maar als je bijvoorbeeld de 18de eeuw met de 19de eeuw vergelijkt dan kan je er toch niet om heen dat de industrialisatie voor vooruitgang zorgde. Voor iedereen.
Dat hebben ze in China ook door.


Citaat:
Ondanks al deze enorme welvaart was het leven van arbeiders in het Westen barslecht.
Het leven van zowat elke mens die ooit geleefd heeft was barslecht. Als je vergelijkt met nu dan hadden arbeiders in de 19de eeuw het inderdaad niet goed. Ik heb ook nergens beweerd dat ze het toen goed hadden.
Maar dat was niet het gevolg van een oneerlijke verdeling, of onvoldoende rechten. Dat was gewoon omdat de geconomie als geheel nog niet voldoende productief was.
Dat men het hier nu zo goed heeft, is omdat we een factor 100 keer productiever zijn dan in de 19de eeuw. Dat is de hoofdoorzaak van onze welvaart. Technologische vooruitgang. Innovatie. Het is niet omdat het nu beter verdeeld is dat iedereen het betere heeft. volgens sommigen is het nu zelfs oneerlijker verdeeld dan een eeuw geleden...
Het zijn wetenschappers en ingenieurs die je moet bedanken voor de toegenomen welvaart, niet vakbondsmilitanten (die vaak niet eens werken)....


Citaat:
China vandaag kun je niet kapitalistisch noemen, daarvoor is de rol van de staat en de communistische partij in de economie veel te groot, dat erkent ook the economist.
Je ontwijkt hier mijn vraag:
Is China nu meer of minder links dan in 1960?
Ik stel vast dat bijvoorbeeld de inkomensongelijkheid in China hoger is dan inde VS. Wie is er hier Kapitalistisch?


Citaat:
Het succes van Corbyn en Sanders is geen toeval. De ongelijkheid in de westerse wereld is enorm toegenomen de laatste decennia, vooral in de Angelsaksiche landen. Pensioenen worden later uitbetaald, sociale rechten langzaam weggeërodeerd, etc. Anderzijds is er in België nog steeds geen vermogensbelasting. 2% van de bevolking van de wereld bezit meer dan de helft van de wereldeconomie...
Ik verwacht dat Corbyn Labor naar een nooit geziene nederlaag zal voeren. En ik hoop dat Sanders niet de democratische nominatie haalt, want dan krijgen we echt mischien Donald Trump als volgende president van de VS.


Citaat:
Valse vergelijking, wANT DE STAAT GEEFT OOK ALLERLEI CADEAUS ZOALS BELASTINGSVERMINDERING VOOR ALLERLEI GROEPEN MENSEN.
Belastingverminderingen zijn geen cadeaus.
Als ik bij jou binnendring en je TV en je computer meeneem, en vervolgens je je computer weer terug geef dan heb ik je dus een computer cadeau gedaan?

Citaat:
Bovendien, zonder al de infrastructuur, het onderwijs, de haven van Antwerpen, etc. zou België niets voorstellen. Minder belastingen betalen betekent en situatie zoals in de VS, met extreme ongelijkheid als gevolg.
Die "extreme ongelijkheid" in de VS is minder extreem dan in China. Dat geeft China zelf ondertussen toe:

http://www.theguardian.com/world/201...unequal-richer

Citaat:
Dus de rest is niet productief? Ik ken landen zonder pubieke sector, zoals Kenya, wel ik woon liever in het Westen dan in Kenya...
China is een nd waar de publieke sector enorm veel invloed heeft, en het land is HET succesverhaalvan de afgelopen decennia.
Een fiks deel van de Belgische bevolking is inderdaad niet productief. Door telkens maar weer het productieve deel van het land steeds verder uit te persen ten voordelen van het niet productieve deel creëer je een situatie waar juist op lange termijn de zwaksten het slachtoffer van zijn.
Want wat ga je doen als "andermans geld" op is?
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden