Los bericht bekijken
Oud 21 juli 2017, 19:39   #14
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat zou dat nu moeilijk zijn. Natuurlijk zijn de Franken binnengevallen indertijd. En niet alleen zij.En natuurlijk hebben de Franken zich her en der gevestigd. De vraag is alleen of de autochtone bevolking en zijn taal helemaal werden weggevaagd? Of de nieuwe heersers opgegaan zijn in de plaatselijke bevolking?Was er eigenlijk nog een autchtone bevolking?Misschien soms wel en op andere plaatsen niet, enz. Zoveel vragen en niet altijd eenvoudige te beantwoorden.
We zullen nooit exact de aantallen en de verhoudingen weten, jammer genoeg. Feit is nu wel van dacht ik zo rond de 60% een Nederfrankische taal spreekt en 40% een Romaanse taal. In hoeverre de Waalse dialecten Keltisch substraat bevatten weet ik niet.

De verwantschap tussen Keltisch en Romaans is ook weer een punt vanwege de overeenkomsten tussen de twee taalgroepen. Er wordt al gesproken over de Italo-Keltische taalgroep. Best wel interessant...

Zelf heb ik de neiging om Iers Gallische woorden per ongeluk te gebruiken wanneer ik Frans spreek,. Een Ierse dame vond dit wel grappig en lachtte er om toen ik dit deed, zij deed exact hetzelfde zei ze...Ik gebruikte toen het woordje "agus" in plaats van "et".
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 21 juli 2017 om 19:46.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden