Los bericht bekijken
Oud 2 maart 2009, 11:44   #51
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter
 
Fallen Angel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Goed idee.

Religie - in zijn oorspronkelijke betekenis - is datgene wat (ver)bindt.

En helaas denken alle religies - waarvan sommigen een god hebben - daar niet allemaal hetzelfde over zodat datgene wat zou moeten binden soms meer scheidt dan bindt.

Neem nu het zo belangrijke begrip van naastenliefde, en meer specifiek, wie is mijn naaste om te beginnen.

Voor de boeddhist is 'al wat is' zijn naaste. Hij bezit geen unieke waarheid.
Voor de christen is elke mens zijn naaste. Hij beroept zich daartoe op een unieke waarheid.
Voor de moslim is elke moslim zijn naaste. Ook hij beroept zich daartoe op een unieke waarheid.

Dat uit deze opvattingen heel andere meer of minder vredelievende wereldbeelden kunnen ontstaan ligt voor de hand.
Correctie: Voor de christen is elke christen zijn naaste.

Waarom?

Daarom:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Romeinen: 1:29
Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid;

Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam;

Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen;

Dewelken, daar zij het recht Gods weten, namelijk, dat degenen, die zulke dingen doen, des doods waardig zijn) niet alleen dezelve doen, maar ook mede een welgevallen hebben in degenen, die ze doen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukas 19:26
Want ik zeg u, dat een iegelijk, die heeft, zal gegeven worden; maar van degene, die niet heeft, van dien zal genomen worden ook wat hij heeft.

Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken.
Enkel voor educatieve doeleinden .

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 2 maart 2009 om 11:46.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden