Los bericht bekijken
Oud 28 februari 2017, 16:32   #432
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Overigens figuren als Paulus en Johannes waren hellenistische Joden en ook zij hebben hun onderbouw bij Plato en consoorten gehaald.
Laat me toe hierbij nog een kanttekening te maken.
Johannes was zeker een gnostisch Helleense Jood, vermoedelijk uit Efeze.
Bij Paulus ligt de zaak wel wat anders. Jaren heb ik uw mening hierover gedeeld ondanks de tegenstrijdigheden in zijn tekst. Ik heb hem zelfs als bijnaam ' de leugenaar ' genoemd, maar... men heeft op het eind van de eerste eeuw de brieven van Paulus geredigeerd, verknipt en stukken aan toegevoegd met de bedoeling dit bekend personage voor de kar te spannen van de gnostici. Paulus was een farizese jood, aanvankelijk in dienst van het Sanhedrin die jacht maakte op nazareners ( zelotes ) en nadien bij hen is aangesloten ( huis David waar toen Jezus' broer Jakobus de patriarch was ). De stukken die Paulus heeft geschreven zijn rechttoe rechtaan in slecht Grieks. De toegevoegde delen zijn van superieure kwaliteit. Paulus' taak bestond hierin om aanhangers te ronselen ( weerstanders ) en de nodige gelden. Uiteindelijk is hij door de mand gevallen en door de Romeinen onthoofd, ondanks zijn Romeinse connecties.
Aton is offline   Met citaat antwoorden