Los bericht bekijken
Oud 28 maart 2008, 15:20   #15
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Aangezien de allochtonen, waaronder veel moslims, zich hier zo goed hebben geïntegreerd in de maatschappij, werd het eens dringend tijd voor een "mooiste moskee-verkiezing".

Wat is volgens u de mooiste moskee van Nederland?

1) Mevlana moskee van Rotterdam






2) El Fath moskee van Amersfoort




3) Sultan Ahmet moskee van Delft






4) Taibah moskee van Amsterdam






5) Noeroel Islam moskee van Den Haag




6) Suleymaniye moskee van Tilburg




7) Anwar-e-Medina moskee van Eindhoven




8) Fatih moskee van Eindhoven




9) Suleyman moskee van Uden




Als u nog andere "grote moskeëen" in Nederland kent, mag u die gerust vermelden.

Helaas hebben we voor België niet zoveel keuze maar degenen die er zijn, mogen toch ook wel gezien worden.


Wat is volgens u de mooiste moskee van België?

1) Grote Moskee van Brussel




2) Fatih moskee van Beringen






3) Yunus Emre moskee van Genk






Zelf ga ik voor optie 4 bij Nederland en optie 1 bij België.
In Nederland zou ik die in Amersfoort kiezen, in België vind ik nog steeds de grote moskee van Brussel de mooiste. Over het algemeen vind ik echter dat de moderne moskeeën er niet in slagen innovatieve architectuur te verenigen met traditie en religieuze vereisten. Het doet allemaal erg postmodernistisch aan met die klassiek gevormde ramen in modern dubbel glas en de obligate minaret die er een beetje als een kaars op een verjaardagstaart bijstaat. Onze kerken van de jaren '50-'70 (toen er nog nood was om nieuwe kerken te bouwen) waren in hetzelfde bedje ziek, het zijn meestal wanstaltige bouwsels.
Bij de moskee kan je je bijvoorbeeld afvragen of die minaretten nog wel zin hebben in de huidige context. Die toren weglaten zou meteen heel wat nieuwe mogelijkheden bieden. Maar ik vrees dat op dat gebied de geestelijke leiding van de islam even star vasthoudt aan de traditie als de paus.
__________________
ZONDER HAAT DRAAD
Doki is offline   Met citaat antwoorden