Los bericht bekijken
Oud 20 maart 2012, 17:17   #94
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat klopt volgens mij niet. Op het ogenblik dat de departementen die onder Franse overheersing gevormd werden door Willem omgevormd werden tot een provincie met de niet geschiedkundig verantwoorde naam Limburg sprak de bevolking hier een taal die weinig te maken had met Standaard Nederlands. Het was Willem die verplichtte om Nederlands als standaardtaal te gebruiken. Er zijn zelfs brieven van de burgemeester van Maaseik met de klacht aan de overheid dat de bevolking niet meer in haar moedertaal berecht werd.
Er waren zelfs problemen om schoolmeesters aan te stellen. Omdat men hier maar moeilijk mensen kond vinden die de Nederlandse taal beheersten.
Vergeet niet dat toen een halve eeuw geleden ik kind was, meer dan 90% van de plaatselijke bevolking nog Limburgstalig was. En dat wij pas in de kleuterklas geconfronteerd werden met die 'vreemde' standaardtaal.
Ja jongen, het is meer dan duidelijk dat je inzake taal zwaar gefrustreerd bent en dat je het verschrikkelijk moeilijk hebt om te aanvaarden dat a) jouw provincie deel uitmaakt van het Vlaams Gewest en b) dat in dat Vlaams Gewest dezelfde standaardtaal wordt gebruikt als in Nederland. Ik krijg zelfs de indruk dat je nog liever zou gehad hebben dat Limburg verfranst werd. Van loyauteit gesproken!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden