Los bericht bekijken
Oud 20 mei 2017, 20:44   #20
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Die punctuele flitscontroles zouden beter vervangen worden door trajectcontroles. Op een lang traject gebeurt het verschillende keren dat ik achter één kom die aan 110 of minder op het middenvak tuft. Als ik die inhaal gaat ie dan harder rijden, en dat rijden we aan 120 gewoon naast elkaar. Dan druk ik ook even naar 138 of zo om er voorbij te geraken. Eénmaal ingehaald gaat de zeikerd dan weer aan 110 tuffen. Maar ja, als er dan juist een camera op dat punt zou staan.
Wat sommigen bezielt in het verkeer is echt bizar.
Flitscontroles of trajectcontroles.
Wat is de waarde ervan?
Kunnen we nagaan aan de hand van het verkeersreglement.

De basisregel omtrent snelheid in het verkeer wordt beschreven in artikel 10 van de wegcode. Dit artikel: https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/168-art10
Hoe goed passen beide vormen van handhaving bij dit basisartikel.

Stel vast dat er in het basisartikel geen getallen staan.
Stel vast dat een aangepaste snelheid conform het artikel continu variabel is, afhankelijk van plaats en van omstandigheden.

Terug naar de controles.
Beide bewaken een getal. Dat is al niet in lijn met het basisartikel.

Een flitscontrole bewaakt een bepaalde plaats. Dat is terug te vinden in het basisartikel.

Een trajectcontrole bewaakt een gemiddelde snelheid over een traject. Dat is compleet in tegenspraak met het basisartikel.

Een flitscontrole heeft al weinig waarde zoals we de voorbije tientallen jaren hebben kunnen leren maar een trajectcontrole is complete onzin als het gaat om verkeersveiligheid. Het bewaakt op geen enkele manier dat een bestuurder zijn snelheid continu aanpast aan de op elk punt heersende omstandigheden.

Iemand die wegens onaangepast gedrag crasht binnen een trajectcontrole zal nooit betrapt worden door de trajectcontrole.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden