Los bericht bekijken
Oud 13 augustus 2017, 13:33   #200
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik beschouw verkozen zijn – op welk niveau ook – niet als een job maar als een zich tijdelijk ter beschikking stellen van de maatschappij. Geldgewin mag daarbij niet de drijfveer zijn. Het ideale ware dat verkozenen geen enkele vergoeding ontvangen, maar opdat het zich aldus beschikbaar stellen van de maatschappij geen privilege zou worden van zij die het zich financieel kunnen veroorloven vind ik dat een bescheiden doch leefbare vergoeding aanvaarbaar is, voor zover deze een modaal inkomen niet overtreft.

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat op die manier de huidige parvenus uit de politiek zullen verdwijnen, en dat aldus het zich verkiesbaar stellen terug eerbaarder en aantrekkelijker zal worden voor degenen die daadwerkelijk competent zijn, maar nu niets met (partij)politiek willen te maken hebben.
Je hebt een heel idealistische kijk op de maatschappij, wat positief is. Maar is het realistisch of realiseerbaar ?
Zeker niet in de manier waarop wij nu de maatschappij ordenen en organiseren.
Nu hebben we in België een gigantisch aantal politici, 589 gemeentes in het land. 10 provincies, 3 gewesten, 3 gemeenschappen, dat zijn in totaal tienduizenden politici die allemaal voor een groot stuk financieel leven van de inkomsten die zij daaruit puren.

Er komen veel aspecten bij te kijken : wil men een professionalisering van het politiek milieu ? Dan lijkt het me logisch om uit te gaan van een aangepaste bezoldigingsstructuur. Betaal je politici correct/genoeg maar zet daar een 'cap' op : een cumulverbod uitgedrukt in functie(s) of een financieel plafond. Wil men eerder een poltieke kaste met enkel idealisten, maar die daar toch voor bereid zijn al hun tijd in te steken dan kom je finaal uit bij een parlement met hoofdzakelijk mensen die vanuit andere inkomsten al financieel 'binnen' zijn of om het wat pejoratief uit te drukken bij de adel. Wat logisch is, aangezien iemand die geen ander inkomen of vermogen heeft dan geen politicus KAN zijn omdat hij anders moet leven van water & brood.
Tot enkele tientallen jaren geleden bestond de discussie : "willen wij een parlement waar ook een arbeider kan lid van worden". Nu is de realiteit dat 90% van het parlement uit advocaten bestaat, een paar dokters, een paar "arbeiders" maar die dat enkel konden worden omdat ze vrijgestelden waren via de vakbondswerking.

Gaan we de wetgevende macht bevolken met mensen die dat uit 'idealisme' doen zonder zoals nu te moeten knokken voor hun politieke overleven ? Is dat de garant voor beter wetgevend werk of betere bestuurlijke beslissingen ?
Daar bedank ik feestelijk voor...
Het is één ding om naast je echte job
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden