Discussie: Red de Andamanen
Los bericht bekijken
Oud 17 september 2002, 12:53   #2
Linus
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin

Op de Andamanen, een groep eilanden in bezit van India, trachten de laatste prehistorische stammen van de aarde te overleven. Enkele honderden zielen in totaal, verspreid over verschillende eilanden, worden ze de laatste decennia bedreigd met uitroeing door de nieuwkomers vanuit India en omstreken.

Ze zijn niet alleen uniek omdat ze de laatste overblijvers zijn uit het stenen tijdperk, maar ook omdat ze een negroïde ras zijn dat verwant lijkt (ook qua grote) met de pygmeeën van Afrika. Voor de studie van de oorsprong en evolutie van de mensenrassen is het instandhouden van deze stammen van onschatbare waarde. Onderzoek naar hun taal, genetische eigenschappen en cultuur kan ons heel veel leren over ondermeer de "Out of Africa" theorie.
Vooreerst dit: dit is razend interessant, en ik ben je heel dankbaar dat je dit hier gezet hebt (anders wist ik weeral van niets).

Maar nu, een bedenking. Bij het lezen van de tekst, kon ik niet anders dan denken aan dieren in een of ander reservaat, die daar worden opgesloten om toch maar het voortbestaan ervan te garanderen. Hoge prikkeldraad zorgt ervoor dat er geen stropers binnenkomen, maar ook dat ze niet kunnen ontsnappen.

Hoe interessant dit ook allemaal kan zijn, ik stel me vragen bij het stauurt van dit volk. Worden ze enkel en alleen als razend interssant studiemateriaal beschouwd? Of hebben ze ook rechten, zoals het recht een zelfgemaakt bootje nemen om de oceaan over te steken, en zich te mengen onder de bevolking van Zuid-Oost Azië, zich te goed doend aan de geneugten van het moderne leven?

Hebben wij "modernen" het recht hen te ontzeggen wat we zelf maar al te graag doen? Ik hoop van niet.

Linus
__________________
I'm a bee with a deadly sting!
Frank'n' Furter
Linus is offline   Met citaat antwoorden