Los bericht bekijken
Oud 28 januari 2009, 01:19   #22
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Is onderzocht of masturbatie op die leeftijd niet gepaard gaat met bepaalde levenstoestand(en) of gewoonte(s)? Ongehuwd zijn bvb...
Een verband moet niet causaal zijn om te bestaan.
De gedachte dat vooral ongehuwde mannen masturberen is volledig achterhaald. Bij hen is dit inderdaad vaak de enige vorm van seksbeleving, bij mannen met een vaste partner is dit een aanvulling op 'traditionele seks'. Vaak gebeurt het masturberen in een relatie stiekem, volgens mij omdat men zich naar de partner toe enigzins geneert of niet wil laten uitschijnen dat men iets te kort komt. Er was eens een onderzoek waaruit overigens bleek dat de helft van de mensen zich 'bedrogen' voelt, wanneer ze de wederhelft aantreffen met de handjes op plaatsen waar het niet hoort. Masturberen binnen een huwelijk of relatie is volgens mij nog steeds vrij onbespreekbaar en één van onze typerende sekuele taboes (er blijven er echter nog veel over, hoewel we het tegenovergestelde denken). Ik meen mij trouwens te herinneren dat in een (uiteraard anonieme) bevraging bijna 95 % van de mannen en meer dan driekwart van de vrouwen 'toegeeft' regelmatig de hand aan zichzelf te slaan.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden