Los bericht bekijken
Oud 24 februari 2009, 17:41   #15
DSC
Lokaal Raadslid
 
DSC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2009
Locatie: Limburg
Berichten: 391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DSC Bekijk bericht
Eigenlijk heb je een punt. Hitler vertoonde tekenen van psychopathie. En van psychopaten ("Hannibal Lecter", Dutroux en Fourniret, ...) is geweten dat ze megalomaan zijn. Ze beschouwen zichzelf als 'bijzonder' en 'superieur'. Hij zou er vandaag de dag door vereerd zijn om als hét ultieme monster geboekt te staan bij zijn tegenstanders, die hij als 'untermenschen' zou beschouwen...

Het ergste wat je die vent zou kunnen lappen mbt zijn nagedachtenis is hem slecht in de mate van het noodzakelijke vermelden in de geschiedenisboekjes en dan nog liefst als de zielige, meelijwekkende loser die hij eigenlijk vanbinnen ook was. Hij compenseerde zijn minderwaardigheidscomplexen met extreem grotesk gedrag en een angstvallige afkeer van kritiek.
Ok, k heb in mijn afkeer op het einde iets geschreven dat vanuit psychologisch perspectief niet klopt. Een echte psychopaat heeft natuurlijk geen minderwaardigheidscomplexen, maar vlucht naar dergelijk grotesk gedrag om aldus in zijn superioriteitswaan te kunnen blijven verkeren.

Aan de andere kant ben ik nu beginnen twijfelen aan zijn psychopathie. Psychopaten zijn in de regel charmant in de omgang, had Hitler dat wel? Het megalomane en empathieloze element was er wel zeker.

Nu ja, ik zal hem maar niet verder proberen te ontleden zeker? Vanuit dat megalomaan kantje zou hij het vandaag de dag nog graag hebben ook...


Kan ik er veel aan doen dat amateurpsychologie mijn hobby is...
DSC is offline   Met citaat antwoorden