Los bericht bekijken
Oud 23 april 2017, 16:38   #108
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Onzin. Je weet echt niet waar je over praat Tomm. Situatie is nu echt omgeslagen.

Sla een Surinaamse krant als DE Ware Tijd open op internet en het gaat over Venezuela. In Suriname wordt nu bijna dagelijks gedemonstreerd tegn het wanbeleid en economische stiatie; en ik geef je op een briefje, de toon is duidelijk nml; wij willen geen 2e Venezuela worden !

Overigens kan een Venezuelaan makkelijk illegaal met de boot oversteken. Toen ik op Curacao woonde had ik een uitzicht op de Venezuelaanse kust -bergen -.

Brazilië gaat het ook niet de goede kant op, maar de afgelopen regeringen hebben redelijk het bedrijfsleven met rust gelaten. Chavez en zijn opvolger zien geen verschil tussen parasitaire en productieve kapitalisten.

Ergo, prima dat speculanten en importeurs worden aangepakt maar ga geen fabrikanten van eigen bodem naar de klote helpen.

Een land dat geen fabrieken -meer- heeft en alle wittewasjes moet importeren is ten dode opgeschreven of moet over een diverse export van goederen beschikken.
Je hebt het dus ook maar van horen zeggen. Er is een propaganda oorlog gaande tegen Venezuela, gevoed door de eigen elite die nog steeds de meeste pers in handen heeft (toch vreselijk dictatoriaal regime hé), altijd al tegen Chavez en de zijnen was, en natuurlijk de VS.

Het gaat minder goed omdat de olieprijzen gekelderd zijn, en door het systeem van maximumprijzen zijn er tekorten.
Bepaalde delen van de elite, die nog steeds een belangrijk deel van de economie in handen hebben, doen ook aan economische sabotage. Dat is niet nieuw, gebeurde al begin jaren 2000, toen waren er ook tekorten, NET voor de mislukte staatsgreep, gebeurde in het Chili van net voor Pinochet de macht greep, en zag ik met eigen ogen in Egypte net voor het leger de macht greep.
Door de lage kost van veel producten in Venezuela wordt alles door smokkelaars geëxporteerd en met winst verkocht in de buurlanden, dat verklaart de tekorten. Hoewel de basisprijzen erg gunstig zijn voor de armsten, moet er iets aan die smokkel gedaan worden. Misschien een systeem invoeren zoals in Cuba met bonnen voor basisproducten, waar enkel de armen recht op hebben. Maar in de winkel de prijzen optrekken, want Venezuela is geen eiland ze hebben dat wat te kortzichtig en idealistisch bekeken.
Als Chavez een fout gemaakt heeft, dan is het dat hij die elite niet onteigend heeft, en hun greep op de economie en pers verbroken.

Laatst gewijzigd door tomm : 23 april 2017 om 16:46.
tomm is offline   Met citaat antwoorden