Los bericht bekijken
Oud 2 juli 2009, 14:09   #18
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Maar als een Katholiek zich wel had moeten besnijden zou het wel Westers geweest zijn zeker.

Volgens Filip De Winter moet zijn geloof in Vlaanderen herleven.
Religie is dus wel heel belangrijk voor hem.
Maar vanaf het niet moet van zijn geloof is het barbaars : pak de rituele slachting.
Het punt is dat kinderen dienen beschermd te worden. De samenleving die we hebben opgebouwd gaat uit van vrijheid van religie. Dit houdt in dat, eens volwassen, de mens een levenswijze kan kiezen, maar dat we niet in de plaats van het kind kiezen. Dat op zijn beurt houdt in dat de ouder het recht heeft het kind in zijn/haar traditie op te voeden, maar NIET om een ONHERROEPELIJKE keuze in de plaats van dat kind te maken. Een uitzondering maken voor religieuze praktijken die het kind op een onherroepelijke manier merken voor het leven is afbreuk doen aan dit principe van VRIJHEID waarop onze samenleving, in theorie althans gebaseerd is.

Katholieke praktijken die ingaan tegen het principe van de (godsdienst)vrijheid dragen evenmin mijn goedkeuring weg. Als jij kent die zo ingrijpend en onheroepelijk zijn voor het kind meld ze dan.

Religies kunnen evolueren. Het zijn angstige, dominerende, en onaangepaste religies, die onherroepelijk lidmaatschap pogen op te leggen aan hun leden. Een waardige religie laat de mogelijkheid open dat haar leden een andere weg willen opgaan zonder permanent een stempel te moeten meedragen.

Ik herinner me praktijken bedacht in de 'Escuelas de Las Americas', waarbij, om efficientere moordmachines te creeëren, leden van bepaalde bataljons grote identieke tatoeges op hun borst meekregen. Getekend voor het leven. Daar ging het over 'vrije' (en niet altijd zo vrije) volwassenen. Maar hier gaat het om kinderen. Nog veel diepgaander.

Wat met tatoeges? Denk je dat een ouder zijn baby mag voltatoeren met wat die ouder dunkt dat goed is, of met wat jij als butienstaander eventueel 'leuk' vind? Als niet, vanuit welk principe redeneer je dan? Welnu, pas dat principe op de besnijdenis van kinderen als religieuze praktijk toe?

Religies nodig ik uit tot een interne discussie over deze onaangepaste praktijken. Velen van degenen die op deze wijze getekend zijn zullen echter niet anders wensen dan de praktijk voort te zetten naar volgende generaties. Maar er zullen binnen elke religie ook zeker mensen zijn die met voldoende afstand hierover kunnen denken.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 juli 2009 om 14:16.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden