Los bericht bekijken
Oud 20 mei 2017, 08:22   #35
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het bewustzijn is veelzijdig, maar vluchtig, een data flow. Wat je precies verstaat onder denken is mij niet duidelijk, maar ik geloof niet dat dit het belangrijkste is omdat het de mens onderscheid van de dieren. De dierlijke staat gaat vooraf aan de menselijke staat en kan niet ontkent worden.
De dierlijke staat wordt door mij zeker niet ontkend, maar door het denken kan de mens het heelal en God en de eigen werkelijkheid begrijpen in de filosofie en de wetenschap.
Citaat:


De mens kan ook bestaan zonder die dingen te begrijpen. Dus ze zijn van ondergeschikt belang.
Zonder het denken zou onze wereld in elkaar storten en zou de mens terug zakken tot een dierlijke staat.
Citaat:


Het gaat hier toch over de mens en niet over filosofie en wetenschap?
Filosofie en wetenschap zijn een essentie van het mens-zijn.
Citaat:


Hier ben je abuis. Je identiteit wordt vastgesteld op basis van fysieke kenmerken.
Het fysiek is het uiterlijke en de ware identiteit van de mens is zijn innerlijkheid.
Dat is dat de mens een geestelijk wezen is (dat is het algemene voor iedereen) en zijn bijzondere karaktereigenschappen en talenten.
Het fysieke komt daar dan ook nog bij zoals leeftijd en geslacht.
Citaat:
Je bent een ding met een lengte, gewicht en uiterlijke kenmerken. Je mag vandaag A beweren en morgen B, maar voor je identiteit heeft dat geen betekenis. Je opvattingen over jezelf, God en de wetenschsp zijn fictie.
Het lichaam als "ding" is ondergeschikt aan de mens als denkend wezen.
Zelfs wat jij hier doet is denken, hoewel het een tegenstrijdig denken is omdat je het denken zelf ontkent.
En zou wetenschap een fictie zijn, dan is dus ook jouw computer een fictie die immers uit de wetenschap is ontstaan.
De wetenschap is de ware grondslag van alle dingen, het is de verklaring daarvan en de macht daarover en als laatste is dat de absolute Geest van God.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden