Los bericht bekijken
Oud 26 maart 2009, 19:46   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wat voor zin heeft het om op een stelling als "Irsraeliërs zijn immorele klootzakken" te reageren.
Bovendien worden we doodgegooid met diverse onduidelijke schakels, verschrikkelijke filmpjes, etc, etc.
Dergelijke draadjes beloven immers dat het debat daarover al bij voorbaat zal mislukken.
Extreme zwart-wit tegenstallingen zijn onoverbrugbaar.
Ik merk dat zowel de pro-Israel als de pro-Palestijnen forummers niet bereid zijn om maar een druppel water en de toch al bedorven wijn te doen.
Allen Heel-Nederlander (en ikzelf) hebben volgens mij een poging gewaagd om in een draadje tot een oplossing te komen van dit conflict.
Zoals ik al eerder schreef in een ander draadje dat nu helemaal vergeten is, is een twee-staten oplossing met grenzen van juni 1967 het enige alternatief.
Zowel een Groot-Israel (die bij Israelisch extreem-rechts aanhang heeft) als een groot Islamitisch Palestina zijn geen reeële opties voor een vredesverdrag.
Ik ben pro-Israel (ik zou als Israeliër op de Arbeiders Partij stemmen), maar sluit zeker niet de ogen voor het religieus fanatisme van zowel Joodse als Islamitische oorsprong.
Het probleem met sommigen om water bij de wijn te doen, ligt in het feit dat zij bevooroordeeld zijn. Of dat nu ligt aan hun linkse opvoeding, hun religieuze opvoeding, of hun aan iets anders; ze gaan allemaal uit hun dak om gigantische wegen te banen zodat ze bij de voor hun juiste conclusie uitkomen. En dit is natuurlijk geen goede manier om tot wat voor een oplossing ook te komen.

Want, het probleem in dit conflict is niet het geweld. Het probleem is hetgeen het geweld veroorzaakt. En als je ziet wat men in Arabische landen, inclusief de Palestijnse gebieden, al eeuwenlang leert over de Joden, dan is het niet gek te veronderstellen dat zij gaan terroriseren. Sterker nog, ik denk dat als ik als Palestijn geboren zou zijn, dat ik ook in de propaganda gevallen zou zijn.

Het probleem dat aangepakt moet worden is de haat, niet het geweld. En als mensen dat niet snel in gaan zien, dan zal dit conflict tot in de eeuwigheid door blijven gaan.
liberalist_NL is offline