Los bericht bekijken
Oud 26 maart 2009, 21:55   #13
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francientje
Het probleem is niet de Israelische regering. Het is Hamas.
Dat is toch bijzonder eigenaardig omdat het probleem al meer dan zestig jaar aansleept en Hamas nog geen 30 jaar bestaat. Israëlische regeringen zijn er wel al 60 jaar.

Het wordt nog eigenaardiger want het is juist de Israëlische regering die Hamas praktisch, politiek en financieel gesteund heeft.
Wat een vreemd regime dat haar eigen probleem creëert. Daar moet je waarschijnlijk zionist voor zijn...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Want, het probleem in dit conflict is niet het geweld. Het probleem is hetgeen het geweld veroorzaakt.
Tot zover kan ik volgen.

Citaat:
En als je ziet wat men in Arabische landen, inclusief de Palestijnse gebieden, al eeuwenlang leert over de Joden, dan is het niet gek te veronderstellen dat zij gaan terroriseren.
Hier haak ik echter af. Want wat een goeie start leek, verglijdt weer onmiddellijk naar idealistische waan.
1) Arabieren en joden hebben eeuwenlang vreedzaam samengeleefd. Joden waren bijvoorbeeld bijzonder opgetogen met de islamitische verovering van Spanje omdat ze in Al Andalus onder het islamitisch bewind eindelijk konden genieten van een zekere bescherming en duidelijkheid. Dat was onder het katholieke bewind bepaald niet het geval.
2) Het antisemitisme is geen islamitische of Arabische uitvinding maar een Westers-christelijke. Het is juist en vooral onder de katholieke regimes dat de joden het hard te verduren kregen, dat ze vervolgd werden, dat er pogroms plaatsvonden, dat ze zich verplicht hadden te bekeren, dat ze vermoord werden en maatschappelijk uitgestoten.
3) Tot bij de stichting van de staat Israël leefden er in vele Arabische en islamitische landen belangrijke joodse minderheden. Zonder oorlog, zonder pogroms, zonder lynchpartijen. In Yemen heb ik dat zelf kunnen vaststellen omdat daar nog een kleine joodse gemeenschap bestaat en omdat ze een erg grote impact hadden op de cultuur, ondermeer door hun inbreng als kunstsmeden en juwelenontwerpers en -handelaars. Die juwelen waren in Yemen zeer belangrijk en stonden in hoog aanzien omdat ze de kern van de bruidschat uitmaakten. In sommige landen leeft nog altijd een belangrijke joodse gemeenschap. In Turkije natuurlijk maar bijvoorbeeld ook in Iran. Daar leven zo'n 25.000 joden en die willen niet eens naar Israël migreren ook al is het hen aangeboden en wilde men hen er zelfs voor betalen. Ze hebben feestelijk bedankt en wonen nog altijd tot hun eigen tevredenheid in Iran. Zonder oorlog of haat. Omdat intelligente mensen het onderscheid maken tussen joden enerzijds en zionisten, Israëli en kolonisten anderzijds.

Citaat:
Het probleem dat aangepakt moet worden is de haat, niet het geweld.
Alsof de haat de oorzaak is en niet op haar beurt een gevolg. Want jij zoekt de bron van die haat (compleet verkeerd zo wijst de geschiedenis en de praktijk uit) in de islam of de Arabische propaganda terwijl die haat een diepere oorzaak kent: het zionistische project natuurlijk. De diefstal van land, gronden, huizen, toegang tot water en discriminatie van Palestijnse burgers of verdrijving en uitmoording van andere Palestijnen.
Die haat komt voort uit een 60-jaar durend kolonialistisch project en zorgt zo voor een spiraal van geweld en polarisatie. Maar voor het zionisme en voor de staat Israël, in de 19de eeuw was er noch in Palestina noch in de andere Arabische of islamitische landen sprake van een systematisch en gewelddadig conflict van moslims tegen joden. Wat - zoals we weten - van christenen of katholieken niet gezegd kan worden natuurlijk. Zij h�*ten de joden pas écht en we zien tot hoever die waanzinnige haat tegen een bepaalde bevolkingsgroep de katholieke Westerlingen heeft gedreven. Ik zie wat dat betreft vooral veel paralellen tussen joden en moslims: ze zijn om beurt het voorwerp van Westerse , compleet irrationele en virulente haat.

Veel van de dingen die aan het begin van vorige eeuw over joden werden gezegd of geroepen en gepubliceerd, hoor je nu over moslims. Het taalgebruik is vaak opvallend gelijklopend.
Citaat:
Sterker nog, ik denk dat als ik als Palestijn geboren zou zijn, dat ik ook in de propaganda gevallen zou zijn.
U wel waarschijnlijk: u valt nu ook voor de propaganda die men uw richting uitstuurt. U zou het als Palestijn of Marsmanneke waarschijnlijk net zo doen.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •


Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 26 maart 2009 om 21:56.
ministe van agitatie is offline