Discussie: Submission
Los bericht bekijken
Oud 16 november 2004, 02:02   #2
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Ik had de film al eerder gezien eigenlijk...

Ik begrijp voor de volle 100% waarom sommige mensen hierdoor geprovoceerd zijn. Da's meestal de reactie als je op z'n treffende manier geconfronteerd wordt met je eigen daden...

Probleem ermee is dat het enkel als aanklacht gebruikt is geweest, niet als middel om verandering teweeg te brengen... De boodschap van de film is duidelijk, de boodschap van de boodschapper is me veel minder duidelijk... Was het de bedoeling te shockeren? Was het louter de bedoeling om eens lekker de islam in een negatief daglicht te stellen? Of was het de bedoeling om het gedrag van veel moslimmannen ten aanzien van vrouwen geheel terecht aan de kaak te stellen?

De film laat bij mij heel weinig vertwijfeling achter, dezelfde verhalen hoor je overigens ook bij Vlaamse vrouwen, maar dan in een ander kleedje. Theo Van Gogh daarentegen laat bij mij vertwijfeling achter.

Maar het spreekt natuurlijk voor zich dat niemand voor een film als dit moet sterven. Niemand heeft het recht ook maar iemand, wat die ook zegt of doet, van z'n leven te ontnemen.
__________________
Nynorsk is offline