Los bericht bekijken
Oud 10 december 2003, 01:15   #3
Aangebrande Phönix
Minister
 
Aangebrande Phönix's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Hoofd
Berichten: 3.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Eigenlijk had ik er nog niet bij stilgestaan, maar het hele patentensysteem is infeite inderdaad een protectionistische maatregel, en dit toont het hypocriete van de neoliberale globalisering aan. Vrije markt? Voor ons wel, voor u niet.
Inderdaad, patenten waren in het begin bedoeld om creatieve geesten voordelen te geven in de economie tov de gevestigde waarden (enfin, dat geloof ik zelf ook niet, maar het zou het principe moeten zijn dat erachter steekt). Maar het systeem is een eigen leven beginnen leiden en is op zijn zachtst gezegd ontspoort. Het hele idee moet herzien (dus niet afgeschaft, waar het in de praktijk wel op zou moeten neerkomen, maar dan wel in stappen) worden. Anders dreigt het hele principe onderuit gehaald te worden (beginnende creatievelingen een voordeel gunnen tav gevestigde waarden buigt zich naar: gevestigde waarden beperken beginnenden). Oplossingen kan ik niet bieden, ik ken veel te weinig van economische systemen die het patentrecht eventueel zouden moeten vervangen.
__________________
Ik sta in den avond
Op den rand van een afgrond
En schouw in het Heelal
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline