Los bericht bekijken
Oud 3 december 2004, 00:39   #34
Michaël Bauwens
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Berichten: 97
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser

Zwitserland is een schijn van de directe democratie. En ze doen dat niet slecht. De burgers daar worden niet zozeer gemind-fucked door partijen maar door belangenroepen. Het verschil met onze particratie is dat de gemiddelde burger in Zwitserland denkt dat hij mag meedenken. Het maakt hem alvast meer betrokken, en dat is een pluspunt. Ik zeg dit zonder sarcasme, maar directe inspraak hebben over het wel dan niet installeren van een bank in het park mag die Zwitsers dan wel het gevoel geven dat ze superdemocraten zijn, maar ik stapte vroeger voor dergelijke zaken gewoon naar het uurtje diensbetoon van mijn plaatselijke politicus. Degene die het bankje niet wou deed hetzelfde. Spijtig dat het dienstbetoon weggevallen is, ik (en u waarschijnlijk ook) krijg nu formuliertjes in de bus waarop ik kan reageren als er wat ingrijpends/storend in mijn buurt is. Niet slecht, maar onpersoonlijk.
Dit terzijde echter want als er écht wat te beslissen valt zitten die Zwitser met dezelfde gebakken peren als u en ik. Als puntje bij paaltje komt zijn wij via een omweg Zwitsers: als er écht wat te beslissen valt zullen ze ons moeten opgraven Supe®taaf willen we de resultaten zien.

De échte democratie, geïnspireerd door het oude Athene is werkzaam in kleine (besloten) kringen. Het gevolg daarvan zie je deels in Zwitserland. Een aanzienlijk gefederaliseerd land. Maar de Wereld neigt naar superstructuren. Allianties allerlei. Dat vraagt ook om een afgestemd beleid. De democratische rechtstaat met haar parlementaire democratie zal daar het mondiale gevolg van zijn. Zwitserland zal samen met uw idealen verdampen. Evolutie kan je niet bekampen. Die gaat haar eigen weg. De weg van de memen: de ingeplante gedachten. Spijtig misschien, maar wel waar, en het strafst van al is dat die Zwitser dat snappen. Die stemmen per referenda hun directe democratie weg.

[size=1](ik heb deze keer geprobeerd niet zo pedant te schrijven )[/size]
Dat zijn allemaal zeer straffe uitspraken, kan u ze ook staven of toch verder verduidelijken ipv enkel hoogdravend te doen?
__________________
zonder referendum, geen democratie
www.democratie.nu
Michaël Bauwens is offline   Met citaat antwoorden