Los bericht bekijken
Oud 3 december 2004, 17:05   #37
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Mag ik hieruit opmaken dat jij net als ik geen hoge pet op hebt van het Europese rijk in wording en liever een democratische soevereine natie ziet dan een of ander onnozel ideaal van de verenigde wereld dat onvermijdelijk op groteske vormen van particratie en bureaucratie gaat uitdraaien?
Ik denk dat het voor een gezonde ontwikkeling van de mensheid van vitaal belang is dat een zeer groot aantal soevereine staten of staatjes naast elkaar kunnen bestaan. Daar zijn (minstens) twee redenen voor. De eerste reden is, dat een veelheid van staten een verzekering vormt, dat meerdere maatschappelijke vormen naast elkaar kunnen beproefd worden. Indien de weg in één staat doodloopt, zijn er alternatieven elders, die als voorbeeld kunnen dienen. Indien totalitarisme zich in één staat vestigt, kunnen vrijere regimes elders dienen als inspiratie, en ook als toevluchtsoord voor dissidenten. Indien één wereldstaat totalitair wordt (wat een niet-totalitaire wereldstaat lijkt mij eigenlijk ondenkbaar) dan zal het veel worder zijn om dit totalitarisme te overwinnen, omdat er geen alternatieven meer zichtbaar, en vluchtoorden meer voorhanden zijn. Een andere reden is, dat menselijke voorkeuren nu eenmaal verschillen van individu tot individu. Islamieten, communisten en democraten willen wellicht niet hetzelfde recht, dezelfde besluitvormingskanalen, hetzelfde soort staat kortom. Indien er een veelheid van staatjes voorhanden is, met uiteenlopende wijzen van samenleven, dan ontstaat er meer ruimte voor de totstandkoming van een reëel sociaal contract tussen individu en samenleving (ipv het afgedwongen en onvrije nep-sociaal contract wat we thans kennen). Zie hierover mijn tekst in secessie:
http://www.secessie.nu/?tekst=toonart&nummer=251
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE

Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 3 december 2004 om 17:06.
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden