Los bericht bekijken
Oud 4 december 2004, 00:21   #40
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Direkte burgerdemocratie en Partikratie spelen in ieder geval inhetzelfde theater :
de meest fervente partijsupporters zullen in ieder geval het rechtstreeks burgerreferendum eveneens betreden en zo bleef alles wat het was ! Of niet ?
Ik denk het niet. Er zijn altijd belangrijke thema's waarover de politieke klasse eensgezind of zeer overwegend een ander standpunt inneemt dan de meerderheid der burgers. In Zwitserland is de kwestie van het EU-lidmaatschap daarvan een voorbeeld; in België de toetreding van Turkije tot de EU.
Uiteraard kunnen politieke partijen ook burgerreferenda lanceren of steunen. Daar is geen enkel bezwaar tegen. Maar politieke partijen kunnen in een democratie geen maatregel of wet opleggen aan de bevolking, indien een meerderheid van de burgers die maatregel of wet afwijst.

Citaat:
Al heb je 10.000 "kleine" staatjes ook zij zullen een vorm van samenwerking met elkaar moeten aangaan & als je die vorm van "wereldregering" een totalitaire diktatuur noemt
dan zij het zo ; ik verkies die struktuur een vorm van democratie te noemen.
Er is uiteraard een fundamenteel verschil tussen vrij aangegane en reversibele samenwerkingsakkoorden tussen soevereine staten enerzijds, en één wereldomspannende staat anderzijds.
Ik denk trouwens dat de moderne staat zich met veel te veel zaken bezighoudt en dat veel samenwerkingsverbanden beter kunnen gevormd worden los van de staten.
http://ideas.repec.org/a/bla/kyklos/...i2p265-88.html

Citaat:
En wat vind je van deze : de kleinste staat is het gezin, meestal is dat een dictatuur.
Een gezin is geen staat.

Citaat:
Naar het schijnt kennen verschillende staten van de USA rechtstreekse wetgeving door de burgers via referenda - hier komen 2 handicaps naar voren :

1° Het organizeren van dergelijke referenda vergt het verzamelen van voldoende handtekeningen, dit wordt door (dure) professionals gedaan dus vergt het organizeren van dergelijke referenda veel geld - een democratie voor rijken alleen ?

2° De referanda hebben een groot succes en kennen 2 thema
a- Het verzwaren van de staatsuitgaven door de staat meer dringende taken op te leggen
b - Het verminderen van de staatsinkomsten door diezelfde staat beletten taksen te verhogen of bijkomende heffingen te doen om de punten onder a- te verwezenlijken.
Een karikatuur, lijkt me. U kan informatie inwinnen op
http://www.iandrinstitute.org/statewide_i&r.htm
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden