Discussie: Links en Esperanto
Los bericht bekijken
Oud 18 augustus 2003, 06:32   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Ik moet er alvast niet echt veel van weten. Ik hou veel meer van levende talen vanuit cultuurgemeenschappen. Dat vormt de rijkom van het menselijke bestaan. Deze talen wordt al teveel concurentie aangedaan door de grote broers (Engels-Frans-Spaans-Duits). Als regionalist kan ik me toch niet vinden in die filosofie.
johan,
Het Esperanto �*s een levende taal met een vrij rijke cultuurgemeenschap.
En inderdaad de kleinere talen worden weggewalst door de grote economische talen geëxporteerd door imperialistische naties. Net daarom is Esperanto een goed alternatief: het heeft die neiging tot imperialisme niet. Er is nu eenmaal een gemeenschappelijke taal nodig waarmee internationaal tussen de volkeren contact kan worden gelegd, en de keuze van het Engels is een ramp voor de rijkdom van de mensheid die u aanhaalt. Het Esperanto is speciaal ontworpen om als internationale taal te dienen en niet meer dan dat: het heeft niet tot doel alle andere talen te vervangen, maar wel in zekere zin zelfs te beschermen.
Ik ben trouwens ook een regionalist, daarom kies ik liever een neutrale taal dan de taal van de wereld dominerende supermacht.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline