Los bericht bekijken
Oud 5 augustus 2007, 19:15   #108
Ferre
Parlementslid
 
Geregistreerd: 15 mei 2005
Berichten: 1.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als de oogst goed is, geef ik één goudstuk voor een kilo graan. Als de oogst slecht is, geef ik heel graag twee goudstukken voor een kilo graan, of die armeluis van de buren loopt er mee heen.

Snappie?

Als de overheid zich er mee moeit, moet je continu rekening houden met óf de intrinsieke waarde, óf de de/inflatie.
Ruidhandel is een primitief onderdeel van handeldrijven.

Als ik met drie kippen afkom om te ruilen tegen 5 manden van jouw oogst, maar jij hebt zelf twintig kippen en iedereen in het dorp heeft plenty kippen, dan sta ik daar. Dankzij goud en geldwaarden zou ik de koop toch kunnen doen. Want jij weet dan dat dat geld op zijn beurt ergens anders ook aanvaard wordt als algmeen aanvaard betaalmiddel. Mijn drie kippen zijn geen algemeen aanvaard betaalmiddel dus ben ik beperkt in mijn ruilmogelijkheden.

Ik houd nog liever rekening met de intrinsieke waarde van geld en dus het monetaire beleid van de overheid dan dat ik mij te pleuris moet zoeken wie mijn drie kippen wil voor wat gerst. Voor veel meer moeite moet ik mijn drie kippen eerst omruilen in konijnen, dan 2 laarzen om zo bij een karrewiel te komen dat dan eindelijk aanvaard wordt bij de boer voor wat gerst. Dat is ruilhandel. De jeugbewegingen doen dit nog wel eens als tijdverblijf.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden